Fjädrar, vilket upp o vilket ner?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Fjädrar, vilket upp o vilket ner?

#1 Post by broberg »

Ja, de nya fjädrarna är ju tätare på ena sidan så jag undrar vilket som ska vara ner o vilket ska vara upp.. om det nu spelar någon roll?!

och sen, när jag sågade lite fint på de gamla bussningarnas plåtdel (de som sitter på länkarmarna) så råkade jag ju (med vinkelslip) sätta ett par fina spår på den ena länkarmen (där bussningen ska sitta).. så frågan är om jag ska låta någon lägga på lite så det blir runt igen eller om det inte spelar någon roll? (det är max 2mm djupt på något ställe).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

Och, tillägg .. när man ska måla fjöderben/länkarmar ..
Ska jag bara göra rent, våtslipa lite o på med färg direkt eller ska jag lägga på grundfärg innan?

Och vilken sorts färg rekommenderas? Vanlig färg på burk eller några rejälare doningar?
Det är ju trots all lite utsatt på undersidan av länkarmarna..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Blästring och pulverlack är nog allra bäst, eller kanske en rejäl galvanisering som tex gatlamporna och sedan epoxilack på det? Då borde det hålla i 200 år eller så :D

Själv slipa jag av det mest i och sedan penselmåla med blank svart hammarlack. Det verkar hålla skapligt på en sommarkörd bil. Mer seriöst är nog en bra grundfärg och sedan 2K billack på det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

Någon som kan svara på frågan ang. fjädrarna?

Ska ju montera ihop dem i slutet av veckan hade jag tänkte mig.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jag hade satt det täta uppåt, då minskar ofjädrade vikten en gnutta
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

Ja var inte helt säker, så jag svarade inte först, men om jag kollar på mina egna fjäderben så sitter det täta uppåt, å det känns mest rätt på nå vis...

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by broberg »

Men då kör vi på det!

Tyckte också det täta skulle vara uppåt.. men man vet aldrig, kunde ju varit tvärtom!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Jag tror iofs att skillnaden mest är akademisk. Men varför inte göra så som man tror är mest rätt när det är lika enkelt som att inte göra det :-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#9 Post by Adde_k »

Borde det rimligtvis inte skilja (MARGINELLT) när fjäderna varit ihoptryckt å ska tryckas ut, vilket håll kraften tar först? :/ eller e jag ute å cyklar såhär på morgonkvisten när jag gick upp en timma för tidigt till jobbet av misstag :(
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Troligen cyklar du idag!

En av Newtons lagar, den om aktion och reaktion känns aktuell här. Men om du med marginell effekt menar fjäderns egenvikt spelar in så stämmer det nog, men då snackar vi verkligent marginellt av ngt som redan är marginellt :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#11 Post by Adde_k »

jo, jag visste att det var galet men jag var tvungen att tänka lite högt.. å som sagt, jag var på jobbet kl 8 imorse å vände... (börjar 9) bra Adde... (tyck synd om mig).
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by broberg »

Pär : jo skulle jag inte fått något svar så skulle jag ju kört på det jag tyckte var rätt :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users