Page 1 of 2
Hjälp med enkel test...
Posted: 2005-06-01 00:09:56
by 951master
Snälla, kan någon, bara testa å koppla ur luftmassamätaren på sin 944:a n/a årsmod. mellan -82 till -85, bara för å se om bilen startar,går ett par sekunder, å sedan bara stannar,
startar igen snällt... men bara stannar å inte vill gå... oavsett om man gasar eller inte...
skulle vara mycket värdefull hjälp för mej...
Mvh/R
Posted: 2005-06-01 07:41:09
by Bathory
Var kopplar jag ur den?
När du ändå håller på så kolla alla kontakter som du kan hitta i motorrummet så det inte finns ärg där.
/Sven
Posted: 2005-06-01 09:26:24
by Magnus K
R, det är inte ett soppaproblem då? Låter nästan som när b-pumpen hade dött på min 924...
Mvh
Mangan
Posted: 2005-06-01 09:42:42
by Gillblade
provade på min turbo 88 att rycka kabeln till massmätaren... bilen bluddrar ett tag sen går den nästan som den ska... den stannar alltså inte
Posted: 2005-06-01 09:43:05
by 951master
Bathory wrote:Var kopplar jag ur den?
När du ändå håller på så kolla alla kontakter som du kan hitta i motorrummet så det inte finns ärg där.
/Sven
kontaktstycket som sitter direkt på luftmassamätaren, det med 5 stift, (fast bara 4 som används)
Mvh/R
Posted: 2005-06-01 09:43:49
by Gillblade
dubbelpost
Posted: 2005-06-01 09:46:33
by 951master
Gillblade wrote:provade på min turbo 88 att rycka kabeln till massmätaren... bilen bluddrar ett tag sen går den nästan som den ska... den stannar alltså inte
Tror att dom nyare har ett nödprogram... som inte finns i de äldre...
så jag tror att din bil är lite missvisande mot min (eller jag hoppas

)
Men tackar iallafall för försöket...
Mvh/R
Posted: 2005-06-01 09:54:58
by 951master
Magnus K wrote:R, det är inte ett soppaproblem då? Låter nästan som när b-pumpen hade dött på min 924...
Mvh
Mangan
Hej, att det är ett soppaproblem står klart, dock är orsaken till spppaproblemet väldigt oviss... Jag har nämligen tryck på spridarbryggan hela tiden, (2,7bar) dvs. pumpen fungerar som den ska...
och eftersom den alltid startar, å sedan stannar så är min teori att startprogrammet fungerar, men närden sen skall gå över på luftmassamätaren så finns där ingen signal, å då stannar den...
Men detta är bara teorier, Därav min fråga om detta lilla test på en likadan bil av samma årsmodell...
Mvh/Richard
Posted: 2005-06-01 09:58:55
by Gillblade
en dum fråga... sitter det larm i bilen... låter ungefär som en krånglande startspärr...
Posted: 2005-06-01 13:27:54
by 951master
det finns ingen startspärr på larmet, men jag har ändå kringgått all el i själva "bilen" för att vara helt säker... (tjuvkopplat)
Mvh/R
Posted: 2005-06-01 13:37:49
by Gillblade
ok... du har 2,5 bars bränsletryck när du ska starta... prova såhär, slå på tändningen och stäng av den sen igen... beakta bränsletrycket i ca 10-15 minuter eller så... trycket får inte sjunka nått... om det sjunker så har du ev en defekt reduceringsventil... vilket gör att din bil inte får soppa efter ett tag.... bensinen går direkt tillblaka till tanken.... ska kika lite i mina orginal porsche verkstadshandböcker, å se om jag kan hitta nått tips till dig där
MvH Gillblad
Posted: 2005-06-01 13:45:31
by Gillblade
kollade lite i böckerna.... grundtryck med pumpen bryggad är 2.5+-0.2 bar... minsta tryck efter 20 min är 1 bar... det här felet är väldigt vanligt på tex audi och vw från 80 och 90 talet(jobbat som VAG mek i 6 år)
Posted: 2005-06-01 13:48:26
by 951master
Gillblade wrote:ok... du har 2,5 bars bränsletryck när du ska starta... prova såhär, slå på tändningen och stäng av den sen igen... beakta bränsletrycket i ca 10-15 minuter eller så... trycket får inte sjunka nått... om det sjunker så har du ev en defekt reduceringsventil... vilket gör att din bil inte får soppa efter ett tag.... bensinen går direkt tillblaka till tanken.... ska kika lite i mina orginal porsche verkstadshandböcker, å se om jag kan hitta nått tips till dig där
MvH Gillblad
Tackar för visat engagemang, men...
Jag har bra tryck hela tiden... trycket är inte felet...
trycket kvarstår även efter att motorn stannat...
kan tjuvkoppla den så den går i "startprogram", och då går den hela tiden, men den vill inte varva mer än ca.3000rpm...
så jag vet att bränslet finns...
Därför tror jag mer å mer på luftmängdsmätaren... Så om någon vänlig själ kunde hjälpa mej att bekräfta detta så skulle allt kännas mycket bättre...
Mvh/R
Posted: 2005-06-01 13:51:09
by Gillblade
ok
Posted: 2005-06-01 13:52:58
by Gillblade
har du mätt upp signalerna till massmätaren