Hjälp med enkel test...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Hjälp med enkel test...

#1 Post by 951master »

Snälla, kan någon, bara testa å koppla ur luftmassamätaren på sin 944:a n/a årsmod. mellan -82 till -85, bara för å se om bilen startar,går ett par sekunder, å sedan bara stannar,

startar igen snällt... men bara stannar å inte vill gå... oavsett om man gasar eller inte...

skulle vara mycket värdefull hjälp för mej...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Var kopplar jag ur den?
När du ändå håller på så kolla alla kontakter som du kan hitta i motorrummet så det inte finns ärg där.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

R, det är inte ett soppaproblem då? Låter nästan som när b-pumpen hade dött på min 924...

Mvh
Mangan

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#4 Post by Gillblade »

provade på min turbo 88 att rycka kabeln till massmätaren... bilen bluddrar ett tag sen går den nästan som den ska... den stannar alltså inte

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#5 Post by 951master »

Bathory wrote:Var kopplar jag ur den?
När du ändå håller på så kolla alla kontakter som du kan hitta i motorrummet så det inte finns ärg där.

/Sven
kontaktstycket som sitter direkt på luftmassamätaren, det med 5 stift, (fast bara 4 som används)


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#6 Post by Gillblade »

dubbelpost

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#7 Post by 951master »

Gillblade wrote:provade på min turbo 88 att rycka kabeln till massmätaren... bilen bluddrar ett tag sen går den nästan som den ska... den stannar alltså inte
Tror att dom nyare har ett nödprogram... som inte finns i de äldre...

så jag tror att din bil är lite missvisande mot min (eller jag hoppas :roll: )


Men tackar iallafall för försöket...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#8 Post by 951master »

Magnus K wrote:R, det är inte ett soppaproblem då? Låter nästan som när b-pumpen hade dött på min 924...

Mvh
Mangan
Hej, att det är ett soppaproblem står klart, dock är orsaken till spppaproblemet väldigt oviss... Jag har nämligen tryck på spridarbryggan hela tiden, (2,7bar) dvs. pumpen fungerar som den ska...

och eftersom den alltid startar, å sedan stannar så är min teori att startprogrammet fungerar, men närden sen skall gå över på luftmassamätaren så finns där ingen signal, å då stannar den...

Men detta är bara teorier, Därav min fråga om detta lilla test på en likadan bil av samma årsmodell...


Mvh/Richard
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#9 Post by Gillblade »

en dum fråga... sitter det larm i bilen... låter ungefär som en krånglande startspärr...
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#10 Post by 951master »

det finns ingen startspärr på larmet, men jag har ändå kringgått all el i själva "bilen" för att vara helt säker... (tjuvkopplat)


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#11 Post by Gillblade »

ok... du har 2,5 bars bränsletryck när du ska starta... prova såhär, slå på tändningen och stäng av den sen igen... beakta bränsletrycket i ca 10-15 minuter eller så... trycket får inte sjunka nått... om det sjunker så har du ev en defekt reduceringsventil... vilket gör att din bil inte får soppa efter ett tag.... bensinen går direkt tillblaka till tanken.... ska kika lite i mina orginal porsche verkstadshandböcker, å se om jag kan hitta nått tips till dig där

MvH Gillblad

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#12 Post by Gillblade »

kollade lite i böckerna.... grundtryck med pumpen bryggad är 2.5+-0.2 bar... minsta tryck efter 20 min är 1 bar... det här felet är väldigt vanligt på tex audi och vw från 80 och 90 talet(jobbat som VAG mek i 6 år)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#13 Post by 951master »

Gillblade wrote:ok... du har 2,5 bars bränsletryck när du ska starta... prova såhär, slå på tändningen och stäng av den sen igen... beakta bränsletrycket i ca 10-15 minuter eller så... trycket får inte sjunka nått... om det sjunker så har du ev en defekt reduceringsventil... vilket gör att din bil inte får soppa efter ett tag.... bensinen går direkt tillblaka till tanken.... ska kika lite i mina orginal porsche verkstadshandböcker, å se om jag kan hitta nått tips till dig där

MvH Gillblad
Tackar för visat engagemang, men...

Jag har bra tryck hela tiden... trycket är inte felet...

trycket kvarstår även efter att motorn stannat...

kan tjuvkoppla den så den går i "startprogram", och då går den hela tiden, men den vill inte varva mer än ca.3000rpm...

så jag vet att bränslet finns...


Därför tror jag mer å mer på luftmängdsmätaren... Så om någon vänlig själ kunde hjälpa mej att bekräfta detta så skulle allt kännas mycket bättre...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#14 Post by Gillblade »

ok

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#15 Post by Gillblade »

har du mätt upp signalerna till massmätaren

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users