Hur mycke olja drar era turbobilar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Hur mycke olja drar era turbobilar?

#1 Post by DLS »

Ja hur mycke olja är vanligt att dom brukar dra?
för lite drar dom väl eller?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#2 Post by Mike-DK »

Min drog 1 liter på 1000 mil. (ja 10.000km!). Efter oljabyte var jag tvungen att fylla på en ½ liter efter ca 50-100 mil. Sen var det max. en ½ liter de nästa 900 mil.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Indischrot »

Samma här, min drar NADA!

Har inte behövt fylla på någonting ännu iår efter oljebytet. :d=:
PCS#8968

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#4 Post by Daniel »

Lite olika beroende på körstil. 1 liter på 500 mil gatkörning, mer vid hårdkörning. Var på PCS banmöte igår och noterade en oljeförbrukning på c:a 3 dl efter 2x20 min körpass. Jag tror inte heller det är något att bli direkt upprörd över. Vad jag däremot hara hört från flera olika personer är olika oljeförbrukning beroende på vilket oljefabrikat man kör på. Jag kör f.n. på Castrol magnatech, men tror jag provar något annt vid nästa oljebyte. Erfarenheter någon? / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Jag hade i Shell helix ultra och det kändes som bilen drack olja.... när jag införskaffade bilen så körde man klar försiktigare men den drack nästan inget.

Nu så har jag gått äver till Mobile 1 5w-50 och ska se vad det ger.

Har samma olja i min volvo och den förbrukar nästan ingen olja alls nu.. (31000mil) mycket lite i alla fall och den kör jag inte försiktigt med.

Mitt resonemang var att 5-50 är tjockare vid högre temperatur och där av så sugs det kanske inte igenom lika mycket genom slitna ventiltätningar när man motorbromsar/släpper gasen från en 200-240 km i timmen så det kanske är orsak till mindre förbrukning, samt en tjockare olja går inte lika lätt genom dåliga packningar.

Sen så är syntetis olja (riktig syntet) den har lika långa olje trådar som man bryter ner när man kör men innan dess så har de svårt att dunsta av värmen i motorn vilket billigare oljor som är baserade på mineralolja gör du trådarna från början har varierande längd.

Hittar inte der rätta ordet för trådarna men ni kanske förstår ändå.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Molekyler ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#7 Post by DLS »

hm, tror att min dricker lite mycket :cry:
men vi får väl se vad bes säger.

men vad ska man ha för olja?
har hört att man ska ha en trögflytande mineral olja o inte en syntetisk??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

!"#¤%&/() Molekyler! Ont våld för den kommentaren... ;)

Nä.. det är något annat...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#9 Post by Mike-DK »

Jag använder bara Mobil 1 5W-50 och det gir som beskrivit nästan 0 förbrukning. Efter 1000 mil är oljan svart men fortfarande "fet" och inte som dom billiga oljarna - tunne och där man nästen känner smutset mellan fingrane. Om någon förstår hur jag menar.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

claves wrote:!"#¤%&/() Molekyler! Ont våld för den kommentaren... ;)

Nä.. det är något annat...

/Claves
Molekylkedjor? :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Joakim »

DLS, du ska absolut ha mineralolja i bilen, för det har jag alltid haft! (det är min gamla bil dls köpt)
Byter du till en syntet finns risken att den fina oljan frigör gamla beläggningar och skit som sedan far runt i motorn och in i den känsliga turbon.
Prova att byta till lite tjockare olja. Sist jag bytte, hällde jag i Gulf performance och jag bytte inte innan turbon rasa!
Ironiskt kan tyckas, men den paja av andra skäl.
Hur som helst, häll i nån bra molekylkedjeolja ;)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]