Hur mycke olja drar era turbobilar?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Hur mycke olja drar era turbobilar?
Ja hur mycke olja är vanligt att dom brukar dra?
för lite drar dom väl eller?
för lite drar dom väl eller?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Lite olika beroende på körstil. 1 liter på 500 mil gatkörning, mer vid hårdkörning. Var på PCS banmöte igår och noterade en oljeförbrukning på c:a 3 dl efter 2x20 min körpass. Jag tror inte heller det är något att bli direkt upprörd över. Vad jag däremot hara hört från flera olika personer är olika oljeförbrukning beroende på vilket oljefabrikat man kör på. Jag kör f.n. på Castrol magnatech, men tror jag provar något annt vid nästa oljebyte. Erfarenheter någon? / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Jag hade i Shell helix ultra och det kändes som bilen drack olja.... när jag införskaffade bilen så körde man klar försiktigare men den drack nästan inget.
Nu så har jag gått äver till Mobile 1 5w-50 och ska se vad det ger.
Har samma olja i min volvo och den förbrukar nästan ingen olja alls nu.. (31000mil) mycket lite i alla fall och den kör jag inte försiktigt med.
Mitt resonemang var att 5-50 är tjockare vid högre temperatur och där av så sugs det kanske inte igenom lika mycket genom slitna ventiltätningar när man motorbromsar/släpper gasen från en 200-240 km i timmen så det kanske är orsak till mindre förbrukning, samt en tjockare olja går inte lika lätt genom dåliga packningar.
Sen så är syntetis olja (riktig syntet) den har lika långa olje trådar som man bryter ner när man kör men innan dess så har de svårt att dunsta av värmen i motorn vilket billigare oljor som är baserade på mineralolja gör du trådarna från början har varierande längd.
Hittar inte der rätta ordet för trådarna men ni kanske förstår ändå.
/Claves
Nu så har jag gått äver till Mobile 1 5w-50 och ska se vad det ger.
Har samma olja i min volvo och den förbrukar nästan ingen olja alls nu.. (31000mil) mycket lite i alla fall och den kör jag inte försiktigt med.
Mitt resonemang var att 5-50 är tjockare vid högre temperatur och där av så sugs det kanske inte igenom lika mycket genom slitna ventiltätningar när man motorbromsar/släpper gasen från en 200-240 km i timmen så det kanske är orsak till mindre förbrukning, samt en tjockare olja går inte lika lätt genom dåliga packningar.
Sen så är syntetis olja (riktig syntet) den har lika långa olje trådar som man bryter ner när man kör men innan dess så har de svårt att dunsta av värmen i motorn vilket billigare oljor som är baserade på mineralolja gör du trådarna från början har varierande längd.
Hittar inte der rätta ordet för trådarna men ni kanske förstår ändå.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Jag använder bara Mobil 1 5W-50 och det gir som beskrivit nästan 0 förbrukning. Efter 1000 mil är oljan svart men fortfarande "fet" och inte som dom billiga oljarna - tunne och där man nästen känner smutset mellan fingrane. Om någon förstår hur jag menar.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Molekylkedjor?claves wrote:!"#¤%&/() Molekyler! Ont våld för den kommentaren...
Nä.. det är något annat...
/Claves

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
DLS, du ska absolut ha mineralolja i bilen, för det har jag alltid haft! (det är min gamla bil dls köpt)
Byter du till en syntet finns risken att den fina oljan frigör gamla beläggningar och skit som sedan far runt i motorn och in i den känsliga turbon.
Prova att byta till lite tjockare olja. Sist jag bytte, hällde jag i Gulf performance och jag bytte inte innan turbon rasa!
Ironiskt kan tyckas, men den paja av andra skäl.
Hur som helst, häll i nån bra molekylkedjeolja
Byter du till en syntet finns risken att den fina oljan frigör gamla beläggningar och skit som sedan far runt i motorn och in i den känsliga turbon.
Prova att byta till lite tjockare olja. Sist jag bytte, hällde jag i Gulf performance och jag bytte inte innan turbon rasa!
Ironiskt kan tyckas, men den paja av andra skäl.
Hur som helst, häll i nån bra molekylkedjeolja

http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]