Page 1 of 1

HJÄLP.... oljetryck

Posted: 2005-05-28 22:14:45
by Gillblade
Gillblade wrote:va ute och lekte lite med 944 turbon nyss.... plötsligt inget oljetryck på mätaren... stannade och kollade olja, helt ok. kollade i kylvätskan om det fanns olja i där eller om det fattades vatten, inget synbart fel. oljetrycksmätaren ser ut att få ett eget liv, den hoppar och far från noll till fem bar. ena stunden 0bar sen far den omkring som en jojjo. ingen oletryckslampa som tänds, det hörs inget oljud från motorn, inte heller något läckage eller rökutvekling. kan det vara så enkelt att det ev är jordfel eller liknande i instrumentet. någon som har varit ute för detta fenomen. eller är det någon som kan komma med några bra förslag till vad det kan vara

Re: HJÄLP.... oljetryck

Posted: 2005-05-28 22:31:43
by Gillblade
ops fel av mig.... att man aldrig kan lära sig att trycka rätt :oops:

Posted: 2005-05-29 07:34:35
by Indischrot
På min förra 944 stog mätaren och hoppade precis som din när man stog på tomgång.
Men så fort man gasade lite så hoppade den upp och la sig på 5an.

Har konstaterat att oljetrycksgivaren läcker lite och är dålig. 900:- på Porsche Center löser problemet :cry:

Posted: 2005-05-29 14:25:12
by Gillblade
det låter som det är problemet.... ska kolla detta nu i eftermiddag.... annars får jag lämna inn den hos Lasse Jönsson i karlstad för felsök

Posted: 2005-05-29 16:07:42
by Gillblade
kollade nyss givaren... inget läckage runt givaren... men metallhöljet e lixom löst(glappar)... detta borde ju ge jordfel tycker jag...´får åka och fixa en ny i morgon... hoppas det löser problemet...

för om oljetrycket vore borta borde ju lampan tändas eller höras ngt missljud från motorn

Posted: 2005-05-29 19:10:10
by Andreas
Indischrot wrote:På min förra 944 stog mätaren och hoppade precis som din när man stog på tomgång.
Men så fort man gasade lite så hoppade den upp och la sig på 5an.
Har ungefär samma problem på min 944.

Mätaren står i topp när bilen är avstängd och den står och hoppar tills man drar på lite gas, då lägger den sig fint och fungerar som den skall.

Skulle man kunna få en liten beskrivning vart oljetrycksgivaren sitter?

Posted: 2005-05-29 22:38:03
by Bosse
Oljetrycksgivaren sitter nedan och strax bakom oljefiltret.
Se till att få med ny aluminiumpackning om man planerar ett byte av givaren.
Bozo

Posted: 2005-05-29 23:09:45
by Gillblade
var ute och körde nyss med bilen. mätaren hoppade och for hela tiden tills jag åkte ut till det nerlagda flygfältet här i karlstad för att köra lite inspirerat (finns lite koner utställda där)... kom lite fort inn i en böjj och gjorde en extremt snygg piruett med tillhörande däcksrök.... efter detta så blinkade handbromslampan och oljetryckslampan ett tag efter, för att sedan sluta... men va faen nu funkar mätaren som den ska inga hopp eller nått what so ever.... lättlagade bilar, det räcker med en liten snygg piruett så löser det sig.... skämt och sido, ska sätta mig ner och studera elschemat och kolla om bromsvarningslampan och givaren för oljetryck är jordade på samma ställe.... kan ju vara så enkelt som en dålig jordpunkt...

Posted: 2005-06-13 22:07:59
by Barcode
hmm, min givare pendlar sakta mellan 3 och 4 bar på tomgång, men ligger alltid på 5 när man kör. Borde man oroa sig över det eller?

Posted: 2005-06-13 22:10:53
by Adde_k
Barcode: är det inte det den ska göra? :/

Posted: 2005-06-13 22:33:35
by Barcode
jo, jag hoppas det=)
köpte bilen här om dagen, så jag tänkte det är bäst att fråga iaf

Posted: 2005-06-14 15:49:09
by Barcode
idag gick den mellan 2 och 3 på tomgång och låg sen på ca 4 - 4,5 bar
vad bör den ligga på egentligen?=/

Posted: 2005-06-14 18:06:26
by 944_Driver
2-3 bar vid tomgång och varm motor/olja, 4-5 bar när man ökar varvet lite uppfattar jag som normalt. När motorn är kall har man 5 bar vid alla varv.

//Magnus

Posted: 2005-06-14 18:45:20
by Barcode
tack, då slipper man ligga sömnlös i natt då=)