Ventil justering 924 Hjälp tack!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

Ventil justering 924 Hjälp tack!

#1 Post by Tino Carrasco »

Skulle justera mina ventiler igår på min N/A tycker det är lite för stort space mellan kam o lyftare. MEN! när jag vrider på justeringsskruven enligt instruktion så att det klickar, så blir det för tight?? vad är det för fel? HILFE!Tino :cry:
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by Raukman »

Vad har du för spel då? Finns olika skruv med olika stigningar till den där justeringen, kan va så att du måste byta skruv!

Mvh Peder

gute
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2005-05-23 08:04:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#3 Post by gute »

Får du för lite spel även om du skruvar motsols? Då kan det vara att justerskruven med tiden har blivit en aning stansad/sliten av ventilen vilket gör att när du ändrar dess position så kommer ventilen att hamna utanför förslitningen vilker minskar spelet.

MVH Gunnar

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#4 Post by Tino Carrasco »

Skruvar jag höger eller vänster försvinner det spelet som finns inom normal juster mån och det blir för tight, Byta skruvar = lyfta kammen? ujujuj
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Du vet att du måste skruva minst halva (eller är det hela?) varv?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#6 Post by Tino Carrasco »

Skruvar hela varv! :D
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

dd

#7 Post by 931Melander »

gute wrote:Får du för lite spel även om du skruvar motsols? Då kan det vara att justerskruven med tiden har blivit en aning stansad/sliten av ventilen vilket gör att när du ändrar dess position så kommer ventilen att hamna utanför förslitningen vilker minskar spelet.

MVH Gunnar
Vore den stansad så skulle den ju gå tungt i gängorna och iallafall inte vara tight på andra sidan.

Blir det tight på alla ventiler eller är det bara på någon? Även om du justerar ´1 varv så ska spelet inte minska så mycket att lyftaren ligger an mot ventilen. Känn på lyftaren om den är lös, för det kan dock vara så att bladmåttet känns fast fastän du har spel. Har du lite olja på lyftaren så kan det kännas som att bladmåttet fastnar.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#8 Post by Joakim.S »

gute Skrivet: 2005-05-23 09:19:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Får du för lite spel även om du skruvar motsols? Då kan det vara att justerskruven med tiden har blivit en aning stansad/sliten av ventilen vilket gör att när du ändrar dess position så kommer ventilen att hamna utanför förslitningen vilker minskar spelet.

MVH Gunnar
Jag har stött på slitna skruvar på min 931, och det skilde mer än normalt på ett justeringvarv

Mvh Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users