Problem med tändningen...
Posted: 2005-05-21 18:33:35
Hej,
jag skulle behöva lite råd hur man enklast kontrollerar skruven på svänghjulet för läget av övre dödpunkt. Jag har problem med tändningen, bilen går bara på två cylindrar under 1500 rpm och över 4500rpm dör den. Jag har bytt det mesta i tädningsväg, kablar, rotor, fördelarlock, varvtalsgivare, spole, databox och inget hjälper. Det verkar som att tändnngen är felinställd, att den tänder på felställe, för tidigt eller för sent.
Det hör också till saken att jag har aldrig kört med den här motorn, jag köpte bilen utan motor och köpte en motor på skroten. Bilen är en 944 N/A -83 och motorn är från -84. Den tidigare ägaren hade satt i en turbomotor och använde styrboxen från en N/A.
Jag har också lyckats tappa en av skruvarna till fästet för varvtalsgivarna i hålet där givarna sitter, så den ligger väl inne i lammellerna och skramlar.
Är det enklaste sättet att komma åt svänhjulet att ta bort växellådan mm.?
Jag behöver verkligen lite goda råd.
Tack på förhand.
/Jocke
jag skulle behöva lite råd hur man enklast kontrollerar skruven på svänghjulet för läget av övre dödpunkt. Jag har problem med tändningen, bilen går bara på två cylindrar under 1500 rpm och över 4500rpm dör den. Jag har bytt det mesta i tädningsväg, kablar, rotor, fördelarlock, varvtalsgivare, spole, databox och inget hjälper. Det verkar som att tändnngen är felinställd, att den tänder på felställe, för tidigt eller för sent.
Det hör också till saken att jag har aldrig kört med den här motorn, jag köpte bilen utan motor och köpte en motor på skroten. Bilen är en 944 N/A -83 och motorn är från -84. Den tidigare ägaren hade satt i en turbomotor och använde styrboxen från en N/A.
Jag har också lyckats tappa en av skruvarna till fästet för varvtalsgivarna i hålet där givarna sitter, så den ligger väl inne i lammellerna och skramlar.
Är det enklaste sättet att komma åt svänhjulet att ta bort växellådan mm.?
Jag behöver verkligen lite goda råd.
Tack på förhand.
/Jocke