Törstig och slö 944 turbo...*hjälp*
Posted: 2005-05-14 19:25:59
Har problem med min turbo-86:a som inte alls vill gå som den ska och drar hejdlöst mycket bensin. Har mätt upp den till 1,4l/mil vid ren motorvägskörning, något den tidigare klarade på 0,85-0,9l/mil. Vid mer blandad körning och lite tyngre högerfot drar den lätt en bra bit över 2 liter milen!!!(tidigare ca:1,3 l/mil)
Har nu(Efter tips från Sveriges bästa 944-mek) provat att skifta databoxar, Lmm, gasspjällsgivare och tempgivaren(som sitter i blocket) men utan resultat.
När bilen är kall känns den dock betydligt rappare och går mera som den ska/gjorde förrut.(Vet att man inte får gasa med kall bil men var tvungen att testa om jag bara inbillade mig eller om den verkligen var piggare då.) När den blir varmare känns den seg och accar dåligt vilket kanske iofs inte så konstigt med tanke på all extra soppa den måste få. Borde väl sura ner sig och därmed ställa ner både tändning och turbotryck???!
Bilen är försedd med chip + hårdare wg-fjäder och 3-bars br.trycksregulator från Sandén men i övrigt helt original. Nyligen servad med nya remmar,stift,tändkablar,fördelarlock/rotor,bränslefilter,mm
Bilen gick kanonfint dom 2 första dagarna efter servicen men sen blev den trött och har bara dragit mer och mer bensin.
Kan det hänt nått med den nya br.trycksregulatorn eller vad kan det vara som är fel?!
Förutom att det är surt att ha en trött Porsche blir jag ruinerad på att åka runt i en bil som slickar i sig en bra bit över 2 l/mil. *suck*
Börjar snart ge upp nu... hade ju sett fram emot en sommar med en fin och rapp 944:a.
Tänkte att det kanske finns ngn här på forumet som råkat ut för nått liknande???
Är MKT tacksam för alla råd och tips jag kan få!
Tack på förhand!
Mvh:Pelle
Har nu(Efter tips från Sveriges bästa 944-mek) provat att skifta databoxar, Lmm, gasspjällsgivare och tempgivaren(som sitter i blocket) men utan resultat.
När bilen är kall känns den dock betydligt rappare och går mera som den ska/gjorde förrut.(Vet att man inte får gasa med kall bil men var tvungen att testa om jag bara inbillade mig eller om den verkligen var piggare då.) När den blir varmare känns den seg och accar dåligt vilket kanske iofs inte så konstigt med tanke på all extra soppa den måste få. Borde väl sura ner sig och därmed ställa ner både tändning och turbotryck???!
Bilen är försedd med chip + hårdare wg-fjäder och 3-bars br.trycksregulator från Sandén men i övrigt helt original. Nyligen servad med nya remmar,stift,tändkablar,fördelarlock/rotor,bränslefilter,mm
Bilen gick kanonfint dom 2 första dagarna efter servicen men sen blev den trött och har bara dragit mer och mer bensin.
Kan det hänt nått med den nya br.trycksregulatorn eller vad kan det vara som är fel?!
Förutom att det är surt att ha en trött Porsche blir jag ruinerad på att åka runt i en bil som slickar i sig en bra bit över 2 l/mil. *suck*
Börjar snart ge upp nu... hade ju sett fram emot en sommar med en fin och rapp 944:a.

Tänkte att det kanske finns ngn här på forumet som råkat ut för nått liknande???
Är MKT tacksam för alla råd och tips jag kan få!
Tack på förhand!
Mvh:Pelle