Page 1 of 1

Turbohaveri!

Posted: 2005-05-13 12:13:08
by Indy
Lyckades haverera turbon i tisdags :cry: Det främre axiallagret(närmast avgassidan) hade skurit fast på axeln.
Nu var inte detta någon gammal slutkörd turbo utan en precis ny (K26/27). Hade bara kört den ca. 80 mil på landsväg.
Den "nöp" i kurvan efter start/mål på Mantorp efter ca. 20 min. bankörning i hyfsat tempo.
Finns det någon som har erfarenhet av liknande haveri?
De spekulationer som jag hört från en del rör sig mest om bristande oljeflöde, vilket iofs. måste vara orsaken till att ett lager skär.
Frågan är varför? Det var sprillans ny olja/filter av bästa sort. Nivån var uppe på översta sträcket och oljetrycket helt ok. Oljeflödet är ju uppenbarligen tillräckligt vid "normal" körning. Om oljeflöde saknas så skär turbon omedelbums.
En annan teori handlar om G-krafter vid kurvtagning i "inspirerat" tempo, men då borde väl turbon rasat vid första fullfartsvarvet? Eller...?

//En :? Indy!

Posted: 2005-05-13 18:51:39
by Pär Hylander
Blinkade oljelampan?

Kanske kan det vara fel toleranser i lagret så att när turbon blir riktigt varm (efter många fullfartsvarv) så blir det för litet spel och oljefilmen bryts eftersom den inte får plats.

Naturligtvis ska den reklameras och undersökas.

Posted: 2005-05-13 20:18:37
by gurra
Oljebrist pga G-krafter kan såvitt jag vet aldrig påverka turbons oljeförsörjning. Såvida inte oljepickupen eller något gick sönder förstås.

Som Pär säger med största sannolikhet fel på turboaggregatet!

Posted: 2005-05-14 09:34:19
by Indy
Pär Hylander wrote:Blinkade oljelampan?

Kanske kan det vara fel toleranser i lagret så att när turbon blir riktigt varm (efter många fullfartsvarv) så blir det för litet spel och oljefilmen bryts eftersom den inte får plats.

Naturligtvis ska den reklameras och undersökas.
Oljetrycket och lampan var hela tiden "intakta".
Igår kväll hittade jag däremot en trolig orsak. Hålet för anslutningen av oljeröret på motorn såg lite trångt ut, nån form av strypning eller o-ring skall tydligen sitta där men nu såg det väldigt trångt ut.
Tog därför ett 3 mm. borr och petade försiktigt. Får då loss en hel del, vad jag kan tyda det till, genomskinlig silikon tätning.
Ökade storleken på borret vartefter siliconet släppte. O-ringen, som sitter orginal, förblev intakt ända upp till 5,5 mm. då jag upplevde att jag fått bort all silicon. Följden blev alltså att oljeförsörjnings kanalen blev ca.2,5-3 mm. grövre. Då turbon uppenbarligen hela tiden fått smörjning men vid hög belastning inte tillräckligt mycket, hoppas jag nu att fallet är löst. Ska montera den (återigen) nya turbon i dag och provkörning till eftermiddagen. Kan väl bara hoppas att flödet räcker nu!

//Indy

Posted: 2005-05-18 10:57:31
by spirou944t
Hallå Indy!
Det var jag som stannade och prata med dig på
parkeringen när du bittert konstaterat att den inte laddade!
(Kör en svart 86:a)
Turbon lät ju inte så roligt när du varva lite.. :cry:
Hoppas du har löst problemet.

Posted: 2005-05-18 12:22:28
by Indy
spirou944t wrote:Hallå Indy!
Det var jag som stannade och prata med dig på
parkeringen när du bittert konstaterat att den inte laddade!
(Kör en svart 86:a)
Turbon lät ju inte så roligt när du varva lite.. :cry:
Hoppas du har löst problemet.
Tjenare!
Jodå! Jag hoppas på det iallafall. Nu sitter det en ny turbo (igen!) under locket och det rullar på som vanligt. Är dock mer lite nervös för att pressa bilen/turbon som tidigare :wink: Börjar bli dyrt att byta turbo varannan vecka :shock:

//Indy
[/img]

Posted: 2005-05-27 07:04:47
by spirou944t
Indy wrote:
spirou944t wrote:Hallå Indy!
Det var jag som stannade och prata med dig på
parkeringen när du bittert konstaterat att den inte laddade!
(Kör en svart 86:a)
Turbon lät ju inte så roligt när du varva lite.. :cry:
Hoppas du har löst problemet.
Tjenare!
Jodå! Jag hoppas på det iallafall. Nu sitter det en ny turbo (igen!) under locket och det rullar på som vanligt. Är dock mer lite nervös för att pressa bilen/turbon som tidigare :wink: Börjar bli dyrt att byta turbo varannan vecka :shock:

//Indy
[/img]
Hallå!
Hur gick det sedan??
Fick du problem igen i tisdags?
Hörde att det var en svart 951a som rök lite..!?

Posted: 2005-05-27 08:41:25
by Magnus K
Erik, menar du på Mantorp? Den 951an rök vitt, borde ha varit nåt med kylvattnet?

Mvh
Mangan, som skickade svartflagg på den stackars rykande 951an efter tips från åskådarna

Posted: 2005-05-27 09:43:37
by spirou944t
Magnus K wrote:Erik, menar du på Mantorp? Den 951an rök vitt, borde ha varit nåt med kylvattnet?

Mvh
Mangan, som skickade svartflagg på den stackars rykande 951an efter tips från åskådarna
Jepp, det var då! Hörde bara att den hade fått gå in efter knappt ett varv!
Sen fick jag ju själv lite problem..!!
Tråkigt med problem IGEN!!

Posted: 2005-05-28 17:36:25
by Indy
Hejsan!

Jodå! Det var jag som fick "svartflagg". Faktiskt första gången som jag fått det under alla år :o Började köra go-cart som "grabb" nån gång i början på -70 talet. "Men nån gång ska ju vá den första, som flickan sa". :wink:

Tack och lov var det ingen fara denna gång, bara för mycket olja i motorn. Det trycktes ut lite genom vevhusventilationen och det hamnade på avgas systemet. Därav röken. Man har ju blivit lite "nojig" efter alla problem, så man törs knappt gasa nåt längre.

Det känns väldigt bra att det finns de i depån som har ögonen med sig och reagerar när sådana här saker händer, kan nog spara mycket pengar och sura miner för de drabbade. Tack för hjälpen :D

Ska nog bygga ett uppsamlings kärl till ventilationsslangen i framtiden för det är inte speciellt bra att åka och drälla olja på banan heller. :oops:

//Indy

Posted: 2005-08-24 09:34:39
by spirou944t
Hallå..Lyfter denna igen!
Såg dig igår, men hann inte prata.
Hur går den?

Posted: 2005-08-24 13:16:00
by Indy
Jodå! Nu funkar det kanon. Fick ett nytt problem igår bara... ett litet hål på en kylarslang, men det ska väl snart vara fixat. Tyvärr blev det bara ett "pass" igår pga. detta. Kommer igen med nya tag nästa tisdag!

Funkar det bra för dig då? Såg att du var ute på banan och körde.

Posted: 2005-08-24 14:41:31
by spirou944t
Gott att den funkar.
Fick du renovera turbon 2 ggr, eller hur blev det?
Har du en 26/7:a nu eller?

För min egen del är det chassi-utveckling.
Bilen börjar bli stadig, men kränger lite för mycket fortfarande.

Posted: 2005-08-25 15:44:26
by Indy
Fick byta aggregat 2 ggr.!! :evil: Skurna lager pga. dåligt oljeflöde (se ovan) Det sitter en K26/27:a i min bil. Har haft det hela tiden.

Har väl lite funderingar på chassiet också men det får nog vänta tills vintern tror jag, om jag inte säljer bilen innan dess....

//Indy