Problem med spårkänslig gång, lösning?
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Problem med spårkänslig gång, lösning?
Har nu monterat Continental däck på min 944 S2 och återigen slingrar bilen sig fram på vägen.
När jag köpte den satt det Yokohama på och ibland skuttade bilen ett par meter i sidled, nåväl när gatukontoret asfalterat om blev det kanske bara en halvmeters skutt. Satte på Fulda Kristall till vintern och ingen spårkänslighet alls, gick spikrakt fram. Efter vintern var det dags för nya sommardäck och köpte Kumho. Gick lika rakt o fint som vinterdäcken.
Nu efter vintern blev det Continental och spårkänsligheten är där igen.
Nån med liknande erfarenheter och kanske nån som laborerat med lufttrycket och fått bättre balans?
När jag köpte den satt det Yokohama på och ibland skuttade bilen ett par meter i sidled, nåväl när gatukontoret asfalterat om blev det kanske bara en halvmeters skutt. Satte på Fulda Kristall till vintern och ingen spårkänslighet alls, gick spikrakt fram. Efter vintern var det dags för nya sommardäck och köpte Kumho. Gick lika rakt o fint som vinterdäcken.
Nu efter vintern blev det Continental och spårkänsligheten är där igen.
Nån med liknande erfarenheter och kanske nån som laborerat med lufttrycket och fått bättre balans?
-
- Turbo-Poster
- Ducati
- Turbo-Poster
-
- NA-Poster
- Pake
- S-Poster
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
Tja,
Sporkänslighet är mycket beroende av fälgbred och däckssidans höjd, ET, Däckmönsterbred (inte att förväxla med däcksbred), samt däcktryk. Förutsat att hjulvinklar m.m. inte har förändrats förstås.
Störra fälgdiam. = mindra höjd på däckssidorna om hjulens total diam. är oförändrat.
Samtidig har däcks stommans styvhet (konstruktion) ochså en del att säja.
Till slut vill jag pointera att jag ingenstans utenför Sverige har set desa stora problem med sporkänslighet. Men titta på vägbanerna då vet man varför!
Sporkänslighet är mycket beroende av fälgbred och däckssidans höjd, ET, Däckmönsterbred (inte att förväxla med däcksbred), samt däcktryk. Förutsat att hjulvinklar m.m. inte har förändrats förstås.
Störra fälgdiam. = mindra höjd på däckssidorna om hjulens total diam. är oförändrat.
Samtidig har däcks stommans styvhet (konstruktion) ochså en del att säja.
Till slut vill jag pointera att jag ingenstans utenför Sverige har set desa stora problem med sporkänslighet. Men titta på vägbanerna då vet man varför!
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
-
- NA-Poster
Tack för visat intresse. Har några andra bilar att jobba med just nu. Ska titta i garaget vilka Kumho jag har och ska också prova att ändra lufttryck på Continentaldäcken, öka o minska fram och bak för att se om det blir nån förbättring. Det är ju en process som tar lång tid om man inte hittar rätt direkt.
Återkommer, förhoppningsvis med nåt matnyttigt.
Återkommer, förhoppningsvis med nåt matnyttigt.
-
- NA-Poster