att tänka på vid oljebyte?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#16 Post by broberg »

joakim : anledningen till att den var så svart var nog för jag hällde i helsynthet innan vinter o körde lite med den i.. och helsynthet rensar rätt friskt!

nu är det quakerstate mineral olja i istället!



men jag tycker det "tickar/knackar" mer än förut i motorn.. tycker jag är lite skumt..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by Indischrot »

Tänkte bara om det är nån olje-guru som vet.

Hur högt ligger oljenivån i tråget, kan man (om man nu vill) byta oljefiltret utan att tömma all olja???

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#18 Post by Lars »

Jag ska byta på min S2 imorgon. Jag ringde och kollade med Porsche Center i Stockholm, och de kör ju med Helix Ultra (vilket jag i.o.f.s redan visste). Jag tänkte bara det kunde vara kul att höra vad de tyckte jag kunde hälla i min bil.

Porsche häller ju för tillfället i Mobil 1 och den funkar naturligtvis enligt PSC Stockholm , Castrol var också OK, och Statoil hade tydligen också en bra olja.
Jag köpte iallafall Helix Ultra till slut eftersom jag hade rabatt på den.
5/40 tyckte han jag pratade med var ett bra val för en S2 -91, medans 0/40 däremot inte var att rekommendera för min kärra (för tunn ?).

Det var för övrigt helsyntet som gällde INGET annat !
//Lars
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#19 Post by Henken »

Oljan rinner lättare om den är varm men passa dig för att gasa för mycket. Då bränns det. Sen tar det rätt länge för den att kyla av tycker jag...
Den är numera såld =(
T nästa !?

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#20 Post by Porrsche »

Indischrot wrote:Tänkte bara om det är nån olje-guru som vet.

Hur högt ligger oljenivån i tråget, kan man (om man nu vill) byta oljefiltret utan att tömma all olja???
Filtret sitter ju väldigt högt upp, så det borde väl inte vara något problem, men varför skulle man bara vilja byta det? På grund av tidigare slarv?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users