att tänka på vid oljebyte?
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
att tänka på vid oljebyte?
Vad ska man tänka på vid oljebyte?
fadern sade något om packningen som sitter vid/på oljepluggen, att den skulle bytas, vad är dert för packning?
jag är innerst inne en noob, så ni får gärna beskriva exakt hur ett riktigt oljebyte går till på en 944
fadern sade något om packningen som sitter vid/på oljepluggen, att den skulle bytas, vad är dert för packning?
jag är innerst inne en noob, så ni får gärna beskriva exakt hur ett riktigt oljebyte går till på en 944
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Hej,
Packningen är en mässingspackning (edit:koppar) mellan pluggen och hålet i oljetråget.
Den gamla skolan menar att det är livsviktigt att byta denna varje gång, men jag kan inte haja varför. Det är inte hela världen om man glömmer att ersätta den, men å andra sidan kostar några 100 delar av vad ett motorhaveri kan kosta om det visar sig om den skulle läcka vid ett senare tillfälle!
Vid montering av filtret ska man ta lite olja på fingret och stryka det på gummipackningen innan man sätter dit det..
En del menar att man också bör hälla olja i filtret innan montering, men det blir ganska kladdigt på en 944:a.
Annat att tänka på är att du inte ska dra åt filtret för hårt. Använd bara din hand och dra åt ungefär så hårt du drar åt en termos innan den ska ner i ryggsäcken. Abslout inte hårdare.
Vill man kan man koppla bort lämplig tändkabel i fördelarlocket och dra runt motorn för att lättare få upp oljetrycket senare. Inte många som gör nu för tiden..
Packningen är en mässingspackning (edit:koppar) mellan pluggen och hålet i oljetråget.
Den gamla skolan menar att det är livsviktigt att byta denna varje gång, men jag kan inte haja varför. Det är inte hela världen om man glömmer att ersätta den, men å andra sidan kostar några 100 delar av vad ett motorhaveri kan kosta om det visar sig om den skulle läcka vid ett senare tillfälle!
Vid montering av filtret ska man ta lite olja på fingret och stryka det på gummipackningen innan man sätter dit det..
En del menar att man också bör hälla olja i filtret innan montering, men det blir ganska kladdigt på en 944:a.
Annat att tänka på är att du inte ska dra åt filtret för hårt. Använd bara din hand och dra åt ungefär så hårt du drar åt en termos innan den ska ner i ryggsäcken. Abslout inte hårdare.
Vill man kan man koppla bort lämplig tändkabel i fördelarlocket och dra runt motorn för att lättare få upp oljetrycket senare. Inte många som gör nu för tiden..
Last edited by Joakim on 2004-04-21 09:28:43, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
När du har öppnat tråget så kan du slå ett hål i det gamla filtret med en spik. På så vis så luftar du filtret o det blir inte lika söligt när du skruvar bort det .
Jag försökte även täcka styrservon med en plastpåse för att inte spilla onödig olja på den.
Jag försökte även täcka styrservon med en plastpåse för att inte spilla onödig olja på den.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag vill minnas att packningen är i koppar, jag brukar iaf glödga den innan jag återanvänder den.
Köra lite på startmotorn är en utmärkt idé för att få lite tryck på mätaren innan man startar. Jag brukar lossa minus eller plus på tändspolen eller se till att soppapumpen inte går genom att slå på immobilisern.
//Magnus
Köra lite på startmotorn är en utmärkt idé för att få lite tryck på mätaren innan man startar. Jag brukar lossa minus eller plus på tändspolen eller se till att soppapumpen inte går genom att slå på immobilisern.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-03-30 20:28:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kvidinge Skåne
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Rann ut ur spikhålet när man vinglade dän filtret va?...har testat det medAndreas Nitsche wrote: Bra tips det med att lufta filtret med en spik. Jag bytade för någon vecka sedan och trodde att oljan rann ut ur filtret eftersom det satt upp och ner,men ack vad fel jag hade. Ganska söligt blev det.....
Åtminstånde Mahlefiltren håller oljan av sig själv (typ backventil) när man skruvar dän det..Der gute qualität
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- fredriq
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2004-03-29 21:54:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falköping
- Contact:
Se till att ha en pappskiva eller liknande tillhands så du kan låta oljan rinna på den istället för på tex krängningshämmaren, gummibussningen där tycker inte om olja. Tydligen ett vanligt fel som många gör enligt Herr Sandén.
Konstruktören som ritat placeringen av oljefilret måste tittat för djupt i Jägermaisterflaskan
Konstruktören som ritat placeringen av oljefilret måste tittat för djupt i Jägermaisterflaskan
Fredrik Johansson
Utan 944 :(
Utan 944 :(
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Klåparjä**ln som hade servat min bil innan mig hade nog använt mutterknackare eller bergborrmaskin när denne monterade på oljefitret. Det satt något kopiöst hårt. Jag har tidigare (de senaste 10 åren) inte behövt använda något verktyg när jag har bytt filter men denna gången köpte jag en avdragare. Det räckte inte, fick svetsa på 1m långt skaft på avdragaren för att få filtret att röra sig. Jag har m.a.o. en del synpunkter att framföra till "mekanikern" som har klåpat sig på min bil....
Lycka till Broberg, vill inte skrämma dig ville mest skriva av mig. Detta är enda gången på 10år som sagt jag har råkat ut för det.
Lycka till Broberg, vill inte skrämma dig ville mest skriva av mig. Detta är enda gången på 10år som sagt jag har råkat ut för det.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- NA-Poster
- Posts: 6
- Joined: 2004-04-10 11:51:59
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
tack för infon grabbar!
det blev kladdigt.. kan jag ju säga
men det gick bra, fick ut en VÄÄÄÄLDIGT svart olja, så bytet var nog inte helt fel!
jag åkte ner o köpte en ny kopparpackning för säkerhets skull.. 5:- kostade den om den vetgirige vill veta.
jag fick inget grepp om oljefiltret så jag kombinerade min lösning med spik i filtret.. jag tog en skruvmejsel och drog rakt igenom filtret och sen vred.. funka göörbra! (mitt tips om man saknar de rätta verktygen o inte får grepp om filtret).
får nog rengöra botten-plåten lite.. då oljefiltret slabbade ner rätt rejält!
hur mycket kostar en ny motor till el-fönsterhissarna förresten?
det blev kladdigt.. kan jag ju säga
men det gick bra, fick ut en VÄÄÄÄLDIGT svart olja, så bytet var nog inte helt fel!
jag åkte ner o köpte en ny kopparpackning för säkerhets skull.. 5:- kostade den om den vetgirige vill veta.
jag fick inget grepp om oljefiltret så jag kombinerade min lösning med spik i filtret.. jag tog en skruvmejsel och drog rakt igenom filtret och sen vred.. funka göörbra! (mitt tips om man saknar de rätta verktygen o inte får grepp om filtret).
får nog rengöra botten-plåten lite.. då oljefiltret slabbade ner rätt rejält!
hur mycket kostar en ny motor till el-fönsterhissarna förresten?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Motorn kostar ungefär 500kr begagnad!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Vad hällde du i för olja då?
bli inte förvånad om den nya oljan blir smutsig snart igen. Kolla noga om några 100 mil och byt igen om det behövs.
Den nya oljan kan nämligen ha en tendens till att rena motorn från gammalt slagg du inte fick ut nu.
bli inte förvånad om den nya oljan blir smutsig snart igen. Kolla noga om några 100 mil och byt igen om det behövs.
Den nya oljan kan nämligen ha en tendens till att rena motorn från gammalt slagg du inte fick ut nu.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det finns nog inget bra svar på vilken olja man SKA ha.
Det beror på körstil och hur pass sliten motorn är innan.
Själv har jag provat bla. Quakerstate och Gulf mineraloljor, samt Shell Helix ultra och Valvoline syntetoljor.
944:an är känd för att drika lite olja, och därför kan en mineralolja vara att föredra om man har sådana tendenser i sin bil.
Mineraloljan kan vara fördelaktig om man har tickande lyftare etc..
Svårt att uttala sig om vilken olja som varit "bäst".
Det beror på körstil och hur pass sliten motorn är innan.
Själv har jag provat bla. Quakerstate och Gulf mineraloljor, samt Shell Helix ultra och Valvoline syntetoljor.
944:an är känd för att drika lite olja, och därför kan en mineralolja vara att föredra om man har sådana tendenser i sin bil.
Mineraloljan kan vara fördelaktig om man har tickande lyftare etc..
Svårt att uttala sig om vilken olja som varit "bäst".
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users