att tänka på vid oljebyte?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

att tänka på vid oljebyte?

#1 Post by broberg »

Vad ska man tänka på vid oljebyte?


fadern sade något om packningen som sitter vid/på oljepluggen, att den skulle bytas, vad är dert för packning?



jag är innerst inne en noob, så ni får gärna beskriva exakt hur ett riktigt oljebyte går till på en 944 :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Hej,

Packningen är en mässingspackning (edit:koppar) mellan pluggen och hålet i oljetråget.
Den gamla skolan menar att det är livsviktigt att byta denna varje gång, men jag kan inte haja varför. Det är inte hela världen om man glömmer att ersätta den, men å andra sidan kostar några 100 delar av vad ett motorhaveri kan kosta om det visar sig om den skulle läcka vid ett senare tillfälle!

Vid montering av filtret ska man ta lite olja på fingret och stryka det på gummipackningen innan man sätter dit det..
En del menar att man också bör hälla olja i filtret innan montering, men det blir ganska kladdigt på en 944:a. :P
Annat att tänka på är att du inte ska dra åt filtret för hårt. Använd bara din hand och dra åt ungefär så hårt du drar åt en termos innan den ska ner i ryggsäcken. Abslout inte hårdare.

Vill man kan man koppla bort lämplig tändkabel i fördelarlocket och dra runt motorn för att lättare få upp oljetrycket senare. Inte många som gör nu för tiden.. :wink:
Last edited by Joakim on 2004-04-21 09:28:43, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fredrik C »

När du har öppnat tråget så kan du slå ett hål i det gamla filtret med en spik. På så vis så luftar du filtret o det blir inte lika söligt när du skruvar bort det :) .
Jag försökte även täcka styrservon med en plastpåse för att inte spilla onödig olja på den.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Jag vill minnas att packningen är i koppar, jag brukar iaf glödga den innan jag återanvänder den.

Köra lite på startmotorn är en utmärkt idé för att få lite tryck på mätaren innan man startar. Jag brukar lossa minus eller plus på tändspolen eller se till att soppapumpen inte går genom att slå på immobilisern.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#5 Post by Andreas Nitsche »

:roll: Bra tips det med att lufta filtret med en spik. Jag bytade för någon vecka sedan och trodde att oljan rann ut ur filtret eftersom det satt upp och ner,men ack vad fel jag hade. Ganska söligt blev det.....

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Andreas Nitsche wrote::roll: Bra tips det med att lufta filtret med en spik. Jag bytade för någon vecka sedan och trodde att oljan rann ut ur filtret eftersom det satt upp och ner,men ack vad fel jag hade. Ganska söligt blev det.....
Rann ut ur spikhålet när man vinglade dän filtret va?...har testat det med 8)

Åtminstånde Mahlefiltren håller oljan av sig själv (typ backventil) när man skruvar dän det..Der gute qualität :D
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#7 Post by fredriq »

Se till att ha en pappskiva eller liknande tillhands så du kan låta oljan rinna på den istället för på tex krängningshämmaren, gummibussningen där tycker inte om olja. Tydligen ett vanligt fel som många gör enligt Herr Sandén.

Konstruktören som ritat placeringen av oljefilret måste tittat för djupt i Jägermaisterflaskan :)
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#8 Post by Eddie Varvstopp »

Klåparjä**ln som hade servat min bil innan mig hade nog använt mutterknackare eller bergborrmaskin när denne monterade på oljefitret. Det satt något kopiöst hårt. Jag har tidigare (de senaste 10 åren) inte behövt använda något verktyg när jag har bytt filter men denna gången köpte jag en avdragare. Det räckte inte, fick svetsa på 1m långt skaft på avdragaren för att få filtret att röra sig. Jag har m.a.o. en del synpunkter :evil: att framföra till "mekanikern" som har klåpat sig på min bil....

Lycka till Broberg, vill inte skrämma dig ville mest skriva av mig. Detta är enda gången på 10år som sagt jag har råkat ut för det.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

nh
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-04-10 11:51:59
Contact:

#9 Post by nh »

Angående kopparpackning så ska man glödga OCH doppa i vatten direkt för att återställa dess ursprungliga egenskaper. Tvärtemot tex stål som härdas och blir hårt o sprött av denna behandling blir koppar åter mjukt och fint och tätar därmed bra igen.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#10 Post by broberg »

tack för infon grabbar!

det blev kladdigt.. kan jag ju säga :D
men det gick bra, fick ut en VÄÄÄÄLDIGT svart olja, så bytet var nog inte helt fel!
jag åkte ner o köpte en ny kopparpackning för säkerhets skull.. 5:- kostade den om den vetgirige vill veta.

jag fick inget grepp om oljefiltret så jag kombinerade min lösning med spik i filtret.. jag tog en skruvmejsel och drog rakt igenom filtret och sen vred.. funka göörbra! ;) (mitt tips om man saknar de rätta verktygen o inte får grepp om filtret).

får nog rengöra botten-plåten lite.. då oljefiltret slabbade ner rätt rejält!


hur mycket kostar en ny motor till el-fönsterhissarna förresten?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Joakim »

Motorn kostar ungefär 500kr begagnad!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Joakim »

Vad hällde du i för olja då?
bli inte förvånad om den nya oljan blir smutsig snart igen. Kolla noga om några 100 mil och byt igen om det behövs.
Den nya oljan kan nämligen ha en tendens till att rena motorn från gammalt slagg du inte fick ut nu.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#13 Post by Rasmus Holmgård »

Ang kopparpackningen som ska vara så viktig att byta...

Jag har aldrig bytt den på någon av mina bilar och inte heller haft oljeläkage från pluggen så jag tror inte riktigt att det kan vara så viktigt. :)
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Andy »

Rörande oljebyte, kom vi någonsin fram till vad man skulle ha för plja i sin 944? Helsyntet eller inte? Vad ska man ha för viskositet?

//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Joakim »

Det finns nog inget bra svar på vilken olja man SKA ha.
Det beror på körstil och hur pass sliten motorn är innan.

Själv har jag provat bla. Quakerstate och Gulf mineraloljor, samt Shell Helix ultra och Valvoline syntetoljor.
944:an är känd för att drika lite olja, och därför kan en mineralolja vara att föredra om man har sådana tendenser i sin bil.
Mineraloljan kan vara fördelaktig om man har tickande lyftare etc..

Svårt att uttala sig om vilken olja som varit "bäst".
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users