Hej
Jag undrar om någon har konverterat en 924S eller tidig 944 med bärarmar i plåt till dylika i aluminium?
Jag är intresserad om det är möjligt att hyffsat lätt och utan alltför stora kostnader, montera ett M030 kit från en 944 turbo på dessa bilarna.
Vad jag förstått så finns det tre konfigurationer på 944 N/A:
Tidiga (Årsmodell 82-85?) : Plåt som 924 och VW Golf
Mellan (Årsmodell 85-??) : Korta i aluminium
Sena (Årsmodell ??-??) : Långa i aluminium
Någon som gjort en liknande konvertering? Vilka aluminiumbärarmar är det då man måste ha, långa eller korta?
Något annat att tänka på?
mvh
Goran
Bärarmar konvertering, plåt till aluminium
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Bärarmar konvertering, plåt till aluminium
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bärarmar konvertering, plåt till aluminium
Det finns en belgare som har bytt till 944 turbo-bromsar på sin 924 (http://www.titchati.be/porsche/prepa05.htm). Hoppas din franska är bra.goc931 wrote:Hej
Jag undrar om någon har konverterat en 924S eller tidig 944 med bärarmar i plåt till dylika i aluminium?
Jag är intresserad om det är möjligt att hyffsat lätt och utan alltför stora kostnader, montera ett M030 kit från en 944 turbo på dessa bilarna.
Vad jag förstått så finns det tre konfigurationer på 944 N/A:
Tidiga (Årsmodell 82-85?) : Plåt som 924 och VW Golf
Mellan (Årsmodell 85-??) : Korta i aluminium
Sena (Årsmodell ??-??) : Långa i aluminium
Någon som gjort en liknande konvertering? Vilka aluminiumbärarmar är det då man måste ha, långa eller korta?
Något annat att tänka på?
mvh
Goran

Han har skrivit en del om det, på engelska, på http://www.924board.org. Skummade igenom tråden (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=3541) och det verkar som om han fick behålla plåtbärarmarna fram för att de i aluminium inte passade(?).
Kan vara värt att slänga ett öga på i alla fall?
Edit: Om du kan komma över pdf-versionen av verkstadshandboken till 944 så kolla chassidelen (vol 3).
"The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts." (sid 40-04)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Tack för svaret.
Min franska är som min bantu, obefintlig.
Det verkar handla om hur man kan byta ut plåtbärarmarna mot de korta, som jag tror det blir, i aluminium. Enbart detta är inte intressant då de i plåt är mycket billigare.
Kan man då montera på M030 utrustningen på denna korta aluminiumbärarm?
Tidiga 944 turbo. 220 hk, måste eller borde ha haft de korta aluminiumbärarmarna. Fanns M030 till dessa bilarna eller kom det först med den senare turbon på 250hk?
mvh
Goran
Min franska är som min bantu, obefintlig.

Det verkar handla om hur man kan byta ut plåtbärarmarna mot de korta, som jag tror det blir, i aluminium. Enbart detta är inte intressant då de i plåt är mycket billigare.
Kan man då montera på M030 utrustningen på denna korta aluminiumbärarm?
Tidiga 944 turbo. 220 hk, måste eller borde ha haft de korta aluminiumbärarmarna. Fanns M030 till dessa bilarna eller kom det först med den senare turbon på 250hk?
mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Kluriga frågor Goran! Jag ser dock inte riktigt klart din tanke med det, räknar du med att M030-grejorna ska gå att hitta prisvärt i förhållande till valfri eftermarknadsutrustning? Eller är det själva alubärarmen du är ute efter? Varför isf?
Har för mig det finns ngn enhetsserie i USA där man bara får tävla med plåtbärarmar, såvitt jag förstått så är konverteringen rätt så rakt på sak på det hållet, vet dock inte hur mkt som flyttas över.
Annars känns det ju som att du ska satsa på dom korta armarna, för att ha en chans att få plats med hjulen i den smala karossen. Vet dock inte om det är risk att hjul med lågt ET tar i fjäder eller så i bärarm mm som är anpassat för högt ET.
Har för mig det finns ngn enhetsserie i USA där man bara får tävla med plåtbärarmar, såvitt jag förstått så är konverteringen rätt så rakt på sak på det hållet, vet dock inte hur mkt som flyttas över.
Annars känns det ju som att du ska satsa på dom korta armarna, för att ha en chans att få plats med hjulen i den smala karossen. Vet dock inte om det är risk att hjul med lågt ET tar i fjäder eller så i bärarm mm som är anpassat för högt ET.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
koni
Jag monterade Gula Koni från en -89 944 på min 924Turbo. Nu är min 944 breddad men det spelar nog ingen roll. Det som skiljer på dämparna är nedre infästningen mot hjulnavet. Jag svetsade igen nedre hålet på dämparen och borrade om det , samt att jag fick slipa upp bredden lite också. Däremot gick inte coiloverdämparna få ner i skålen på bakvagnens nedre infästning. Jag vet att det finns modeller med hål genom bärarmen och där går det bra. Men inte om du gar typ en hylsa du sticker ner dämparen i.
Fredde
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
Who is online
Users browsing this forum: No registered users