Page 1 of 1

Trilskande tändstift

Posted: 2005-05-09 20:58:43
by Lilljeqvist-83
Under helgen skulle det bytas tändstift i min 924:a var det tänkt. 1:a till 3:e cylindern gick utan problem men när turen kom till den bakersta så blev det problem. Jag fick inte ur det gamla tändstiftet, det gick att gänga ur det drygt 3 varv men sen blev det tvärstopp! Till att börja med kom jag nog inte ens två varv men med ett stort antal gångers skruvande fram och tillbaka så gick det bitvis att komma lite till för varje försök.

Frågan är nu om jag ska våga fortsätta så? 12 varv känns ganska avlägset och jag är rädd för att förstöra gängorna i godset om jag tar i för hårt eller förlänger hävarmen på spärrskaftet.

Någon som har några tips/trix?

Johan - numera med tre nya tändstift i bilen

Re: Trilskande tändstift

Posted: 2005-05-09 22:20:32
by Mikael Evertsen
Det låter ju skumt. Vad kan ha hänt? Jag kan tyvärr inte ge dig något tips men rent spontant känns det som det skulle kunna finnas en risk att metallspån skulle kunna trilla ner i cylindern. Å andra sidan måste ju stiftet upp förr eller senare.
Förlåt att jag lägger mig i ämnet utan att kunna ge dig hjälp, men jag kommer att följa tråden med spänning för att se om någon har ett tips och hur det löser sig.

Lycka till
Micke

Posted: 2005-05-10 16:09:33
by Lilljeqvist-83
Ja, mycket märkligt känns det.. Det skulle kanske kunna vara nån form av smuts men jag vette sjutton hur det skulle ha hamnat där. Ibland startar bilen bara på 3 burkar (klassiska) och det kanske kan leta sig oförbränd bensinånga ut i gängen eller nåt sånt men det känns också ganska långsökt.. :(

Posted: 2005-05-10 16:57:48
by Indischrot
Har du provat med 5-56 eller liknande??
Borde ju inte vara så farligt om det råkade hamna lite i loppet.

Det löser ju upp både det ena och det andra...

Posted: 2005-05-10 21:38:57
by Lilljeqvist-83
Japp, 5-56 var (tyvärr i det här fallet) bland de första grejorna jag provade..