Julle skrev:
Det finns olja i kylarvattnet eller rättare sagt en gegga i expantionskärlet. Oljanstickan har en gång haft en gegga på sig men jag antog att det bara var kondens.
Har motorn blivit överhettad (kokat) nån gång ?...
Jag har varit med om det på en Audi GT som jag ägt..
geggan i expansionskärlet är då beige/vit och luktar avgaser eller hur ?..
Och det är ungefär samma klegg på oljestickan ?..
Här har vi nåt som inte är kul.. Toppen kan vara sned/sprucken eller så
har Topp-packningen farit ordentligt... Kylarvätska blandas med olja och
hamnar i tråget och troligen i förbränningskammarna oxå..
Därav det illaluktande olje-kladdet i expansionskärlet..
Plocka ur toppen o kolla packningen. Om den är hel o fin så åk till
nån mekanisk verkstad som håller på med topplocksrenoveringar,
be dom kolla hur den ser ut och om det är renoveringsbart, eller om
det kanske är värt att köpa en ny topp..
Det ser dom snabbt.. Har den slagit sig kan det räcka med att plana men
det är nog ingen höjdare..
Gå in på
www.bildelsbasen.se och kolla om du hittar en ny topp till rätt
peng..
Glöm inte att beställa packningar till insug, grenrör, ventilkåpa och
så självklart topp-packningen.. Det finns ju packning-satser....
Skulle nog kolla upp kompressionen när toppen är
på plats igen för att kolla om kolvringarna kan behöva bytas..
Går ju inte att kolla nu pga kompressionsfall via läckaget i toppen..
[/quote]