Min 944 88 N/A läcker vatten och olja och jag måste fylla på kontinueligt. Läckaget har jag inte lyckats lokalisera men det ser ut som om det skulle kunna vara vid oljekylaren. Det finns olja i kylarvattnet eller rättare sagt en gegga i expantionskärlet. Oljanstickan har en gång haft en gegga på sig men jag antog att det bara var kondens. Har någon varit med om nått liknande eller hört om någon med samma problem? Tacksam för alla förslag
//Andreas
Död Oljekylare?
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-11-06 16:50:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Julle skrev:
Jag har varit med om det på en Audi GT som jag ägt..
geggan i expansionskärlet är då beige/vit och luktar avgaser eller hur ?..
Och det är ungefär samma klegg på oljestickan ?..
Här har vi nåt som inte är kul.. Toppen kan vara sned/sprucken eller så
har Topp-packningen farit ordentligt... Kylarvätska blandas med olja och
hamnar i tråget och troligen i förbränningskammarna oxå..
Därav det illaluktande olje-kladdet i expansionskärlet..
Plocka ur toppen o kolla packningen. Om den är hel o fin så åk till
nån mekanisk verkstad som håller på med topplocksrenoveringar,
be dom kolla hur den ser ut och om det är renoveringsbart, eller om
det kanske är värt att köpa en ny topp..
Det ser dom snabbt.. Har den slagit sig kan det räcka med att plana men
det är nog ingen höjdare..
Gå in på www.bildelsbasen.se och kolla om du hittar en ny topp till rätt
peng..
Glöm inte att beställa packningar till insug, grenrör, ventilkåpa och
så självklart topp-packningen.. Det finns ju packning-satser....
Skulle nog kolla upp kompressionen när toppen är
på plats igen för att kolla om kolvringarna kan behöva bytas..
Går ju inte att kolla nu pga kompressionsfall via läckaget i toppen..
[/quote]
Har motorn blivit överhettad (kokat) nån gång ?...Det finns olja i kylarvattnet eller rättare sagt en gegga i expantionskärlet. Oljanstickan har en gång haft en gegga på sig men jag antog att det bara var kondens.
Jag har varit med om det på en Audi GT som jag ägt..
geggan i expansionskärlet är då beige/vit och luktar avgaser eller hur ?..
Och det är ungefär samma klegg på oljestickan ?..

Här har vi nåt som inte är kul.. Toppen kan vara sned/sprucken eller så
har Topp-packningen farit ordentligt... Kylarvätska blandas med olja och
hamnar i tråget och troligen i förbränningskammarna oxå..
Därav det illaluktande olje-kladdet i expansionskärlet..
Plocka ur toppen o kolla packningen. Om den är hel o fin så åk till
nån mekanisk verkstad som håller på med topplocksrenoveringar,
be dom kolla hur den ser ut och om det är renoveringsbart, eller om
det kanske är värt att köpa en ny topp..
Det ser dom snabbt.. Har den slagit sig kan det räcka med att plana men
det är nog ingen höjdare..
Gå in på www.bildelsbasen.se och kolla om du hittar en ny topp till rätt
peng..
Glöm inte att beställa packningar till insug, grenrör, ventilkåpa och
så självklart topp-packningen.. Det finns ju packning-satser....
Skulle nog kolla upp kompressionen när toppen är
på plats igen för att kolla om kolvringarna kan behöva bytas..

Går ju inte att kolla nu pga kompressionsfall via läckaget i toppen..
[/quote]
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-11-06 16:50:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej!
Packningen till oljekylaren kan ha gett upp! Särskild risk för detta på årsmodellerna 87 - 91 . Oljekylaren ligger inbäddad i motorblocket och kyls av kylvattnet = gräns mellan vatten/olja!
Byt genast packningen och spola sen ur kylsystemet och byt oljan och hoppas att vevaxellagren inte tagit för mycket stryk av vattnet i oljan... Proceduren finns beskriven i Haynes Rapair Manual.
Good luck
anders-f
Packningen till oljekylaren kan ha gett upp! Särskild risk för detta på årsmodellerna 87 - 91 . Oljekylaren ligger inbäddad i motorblocket och kyls av kylvattnet = gräns mellan vatten/olja!
Byt genast packningen och spola sen ur kylsystemet och byt oljan och hoppas att vevaxellagren inte tagit för mycket stryk av vattnet i oljan... Proceduren finns beskriven i Haynes Rapair Manual.
Good luck
anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Packningen till oljekylaren eller även kallad värmeväxlaren för vatten/olja. Bytte min förra vintern efter en massa gegga på fel ställen. Dyr jäkla packning (700 kr?) men inget allt för krångligt jobb. Läs på clarks garage om ingreppet.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]