Vad händer när krängar bussningarna är slut??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

Vad händer när krängar bussningarna är slut??

#1 Post by larsöstman »

Blir det samma fenomen som på mina tidigare franska bilar, det klapprar när man kör över små ogämnheter.

Det som har hänt:
Förra året bytte jag till tubo S krängaren.
Det börjar att slå i framvagnen, inte vid små ogämnheter utan när man får en vikt förflyttning i bilen ( mellan höger & vänster) mao kraftiga styrutslag eller om man åker t ex diagonalt över en fartbula.

Jag tog ner gjorde om några gånger, sen såg jag att det glappade lite i stötdämparen, så jag lämnade in på renovering (Koni) & passade på att bygga om dessa till Turbo Cup spec.
Hoppades att det var felet men det var det inte.

Byte droplinkarna som är orginal på den krängaren till de som sitter org på 86 turbon, det blev helt tyst.

Men i söndags började det igen.
Tänkte att jag dragit dom dåligt, så jag har precis gjort det men det blev måttligt om något bättre.

Är det någon som känner igen detta.
Det är ju Mantorp på söndag så det vore ju skönt att veta om det var bussningarna som var felet, man vill ju inte tappa något på långa rakan!

Tänkte prova att ta bort krängaren imorgon & se om det låter då. Om det inte gör det så borde det ju vara det som är felet.

Vore kult om någon visste nåt så kanske man slipper hålla på och felsöka helt i onödan.

Beställde nya bussningar från PS men de kunde inte garantera lev.

VAD GÖRA :?:

Det blev visst lite långt, Sorry

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#2 Post by larsöstman »

Till saken hör väl också att den blev tyst förra sommaren så jag har kört ca 400mil sen dess. Slalom & bana inga problem.

Men nu har det alltså börjat igen.

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#3 Post by larsöstman »

Det verkar ju inte som om det är någon som har haft problem med dessa bussningar, eller? Börjar ju bli lite dessperat snart söndag & mantorp.

Nu har jag provat att dra droplänkarna hårt som F-n & dragit dom "lagom".
Ingen större skillnad.
Så jag tog bort dom helt för att se om ljudet var kvar men det var tyst.

Vad göra:
1: Dra dit det igen och låta det slå. (om det nu gör det, kan ju va tyst)
2: Dra dom extremt löst & provköra för att sen spänna lte hårdare för varje provtur ända tills det börjar. Sen får man ju lätta lite så att det kanske blir tyst.
3: Strunta i allt och vänta på bussningarna, blir det tyst så var det ju dom.

Om man visste att det var bussningarna så går det ju att åka. Men när det blev tyst utan krängare så borde det ju va det, eller?



Kom igen nu, nån borde ha en ide.

Ha det, Lars

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Din egen ide att ta bort krängaren (eller ivf "droplinkarna") låter ju vettigt!

Min slamrade när stötdämparen satt löst i fjäderbenslagningen (ställbar fjäderbenslagring)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#5 Post by larsöstman »

Är det infästningen mot fjåderbenstornet du menar? Var det inte någon form av gummiklump överst på dämparen när man tagit bort plattan med de fyra bultarna som sticker upp i tornen. Var det den som var dålig?

Jag provade att ta bort droplänkarna & då blev det ju tyst. Om det är fjäderbenslagringen som är dålig, skulle det verkligen bli tyst om man tog bort krängaren? Belastar den stötdämparna så mycket?

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Det kan klappra lite lätt i glappa spindelleder också,tex när man kör över en garagedörrhålskant eller när man kör i en lång kurva o innerhjulet går lagom avlastat,så kan det höras/kännas aningen.
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#7 Post by larsöstman »

Besiktigad 2 ggr sen första oljudet. första gången bad jag besiktinghsmannen leta specifikt efter saker som kunde ha med det att göra. Han kolla & bröt men hittade inget. Så jag tror inte att det är spindelled. sen byte jag droplänkar & det blev tyst. Sen besiktigade jag för typ 3 veckor sedan & nu är det alltså tillbaka.

Det klapprar inte som det brukade göra på mina förra bilar med sunkiga bussningar. Det låter som om något sitter i spänn för att sedan spänna tillräckligt hårt för att det ska ge med sig en liten bit, det fjongar/slår. Svårt eller omöjligt att förklara.

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#8 Post by Rasmus Holmgård »

fjädern kanske rör sig nere i fjäderbenstallriken av nån konstig anledning? (vild gissning)
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Jag hade ett mysko ljud, det var plåten under motor som låg emot krängningshämmaren lite lite. Lät otroligt illa varje gång man körde över ett gupp eller bromsa lite hårdare.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

larsöstman wrote:Är det infästningen mot fjåderbenstornet du menar? Var det inte någon form av gummiklump överst på dämparen när man tagit bort plattan med de fyra bultarna som sticker upp i tornen. Var det den som var dålig?

Jag provade att ta bort droplänkarna & då blev det ju tyst. Om det är fjäderbenslagringen som är dålig, skulle det verkligen bli tyst om man tog bort krängaren? Belastar den stötdämparna så mycket?
Jag skrev otydligt, menade att min bil slamrade när fjäderbenet satt löst fjäderbenslagringnen (som i min bil är helt i aluminium + ett axiallagaer tror jag). Det hade inget med krängaren att göra

Att det slutade slamra i din när du tog bort "droplinken" betyder väl bara att det är just krängaren som sitter i sliten bussning eller likande. Ingen större fara att köra en banmöte tycker jag. Fast jag hade ju ändå försökt lösa det. Om vi leker med tanken att en infästning till krängaren lossnar så kommer bilen att bli mer överstyrd (eftersom det är framkrängaren vi pratar om).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#11 Post by larsöstman »

Tycker väl som du, försvann ljudet med bortmonterad KH. så är det ju den på nåt sätt. Det värsta som kan hända är ju som sagt att bilen blir överstyrd. Jag provar att laborera med de delar jag har 4 x droplink & 2 x uppsättningar bussningar, kanske kan hitta någon komination som är tyst.

Är det någon som vet momentet som det skall dras med?
Haynes säger 25nm, Sandén säger dra så hårt du kan.

Det blir nog till att prova.

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#12 Post by larsöstman »

Äntligen, nu fungerar det.

Monterade löst, ut & åka in & dra åt & ut & åka. Då gick man från klapper till en fast & skön åkning. Men vilken jäkla tid bara för att få till något så trivialt som en krängare!

Jag ska aldrig ta jobb som mekaniker!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users