Page 1 of 1
Inget vatten i avluftningen????
Posted: 2005-05-06 19:13:24
by andgus
Som rubriken antyder....inget vatten kommer i avluftningen. Har misstänkt att termostaten inte är riktigt kry. Kan det ge såna symptom?
Har också upptäckt att det inte är särdeles mycket övertryck i expansionskärlet. Borde kanske också tyda på termostat som inte öppnar?
Tips på felsökningsmetoder mottas med glädje.
/Andgus
Posted: 2005-05-07 19:31:32
by 944_Driver
Fyll på mera vatten och blås ner i expansionskärlet? (glykol är giftigt så ta det lungt)
Det är inte stopp i hålet? Peta med en ståltråd.
//Magnus
Posted: 2005-05-08 08:28:28
by andgus
Nädå, inget stopp i hålet. Bubblar i kärlet när jag trycker ihop slangen från kylaren(övre).
Vad tror du om stängd ....för evigt???? termostat?
/Andgus
Posted: 2005-05-09 09:13:23
by Porrsche
När jag bytte kylvätska så kom det ingenting ur avluftningen förrens motorn blivit varm. Har du låtit bilen stå tillräckligt länge på tomgång?

Posted: 2005-05-09 11:14:16
by Bodens Svarta 944 S2
Porrsche skrev:
När jag bytte kylvätska så kom det ingenting ur avluftningen förrens motorn blivit varm. Har du låtit bilen stå tillräckligt länge på tomgång?
Håller med..
Man måste låta bilen komma upp i temp innan man kan kolla avluftningen.
Termostaten öppnas ju inte förrän den kommit upp i arbetstemp...
Låt en kompis sitta i bilen o kolla tempmätaren samtidigt som du står
vid motorn.
Det kan bli dyrt annars.. Dvs om den hamnar för högt i temp..
Om inte tempen öppnar termostaten så har den sagt upp sig..
En ny termostat kostar ca 135:- på mekonomen.. Byt o kolla..

Posted: 2005-05-09 11:22:59
by Bodens Svarta 944 S2
Vintertermostat som du knappast lär behöva kostar ca 170:-..
Posted: 2005-05-09 12:14:57
by Mike-DK
Nar jag skulla byta termostat på 951:arn visade det sig att Mekonomens och original Porsche termostat inte öpnar och stänger vid präcis samme temp. Jag betalade ca. 200:- för originalen på PCS. + 55:- för den gummiklad pakringen som sitter längst inne i vatenpumpen på "insidan" av termostaten.
Tror att det var 84 graders termostat som var rät

Posted: 2005-05-09 14:56:24
by andgus
Tackar.......är inne på samma tanke som du Janne. Bara det att enligt mätaren så borde termostaten ha öppnat! Jag byter nog och kollar om det medför nån ändring.
Nån som vet om det går att byta "uppifrån" utan större besvär. Termostatöppningen verkar vara vinklad nästan horisontellt så det bör vara ,nästan, lika lätt att ta från ovan.
/Andgus
Posted: 2005-05-09 17:16:24
by Mike-DK
Det går att byta termostat utan att montera av vattenpumpen men det är MYCKET krångligt och trångt få ut låsringen som fastnar termostaten och den liten pakringen som sitter längst inne och som helt säkert måsta bytes också. Man måste ta bort fläkten inkl. ram. för att komma åt låsringen some sitter så pass långt inne att det inte går att se den, utan man måste använda et litet spegel och ficklampa. Det krävs också lite speciella låsringvärktyg och annat. Jag har gjort det och kommer INTE att göra så en gång till (3-4 dagars job

) Det är mere job att ta bort vattenpumpen men det går fortare.
Posted: 2005-05-09 19:40:52
by H.Magnusson
Är det något fel på bilen? kokar den?. Känn på slangarna till kylen när bilen har kommit upp i arbetstemperatur, är båda varma har termostaten öppnat.
Posted: 2005-05-09 21:07:49
by andgus
Inget "fel" mer än att den blir enligt mätaren lite väl varm......strecket innan sista breda strecket på mätaren. Men dessutom är stora tjocka slangen från vattenpumpen till nedre delen av kylaren bara ljummen så jag misstänker att termostaten inte öppnar, såvida inte tempmätaren har fått frispel. Känner man på övre kylarslangen så är den "arbetsvarm" .
Dessutom är mätaren känslig för om jag har på belysningen. Släcker jag "svalnar" mätaren nästan ett halvt streck.......
/Andgus