Automatiskt halvljus
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-05-05 14:13:48
- Contact:
Automatiskt halvljus
Vad jag förstår så kan man köra med "dimljusen" istället för halvljus dagtid. Skall tydligen fungera så fort man startat bilen. På min importerade pärla är det av naturligt skäl inte så. Går detta att fixa till och hur i så fall?
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Automatiskt halvljus
Jag är ingen bilelektriker så min lösning är nog inte enligt boken. Jag hade en kabel vid radion som inte användes och som bara hade ström då tändningen var till. Denna drog jag till en extra brytare som jag satte i konsollen mellan sätena där brytare till el-speglar o dyl sitter. Från denna brytare gick jag till orginalbrytaren till dimljusen och kopplade på kabeln
på den sidan som går till dimljusen, alltså ut från brytaren.
Man borde nog satt ett relä där som bryggar orginalbrytaren och triggas med min tråd i stället. Mina dimljus får i nuläget inte ström från den säkring som är avsedd utan ifrån kabeln vid radion. Det kan ju då bli så att säkringen till den kabeln inte orkar med extrabelastningen som dimljusena innebär. Mitt funkar dock bra och ännu har ingen säkring gått.
Fördelen är ju också att jag kan slå ifrån min extrabrytare och då fungerar ju dimljusena som orginal. En liten nackdel kan vara att lamporna tänds då man skall starta bilen och då behövs ju all kraft till startmotorn.
Nåväl, min lösning funkar för mig även om ett relä
nog hade varit mer korrekt.
Micke
på den sidan som går till dimljusen, alltså ut från brytaren.
Man borde nog satt ett relä där som bryggar orginalbrytaren och triggas med min tråd i stället. Mina dimljus får i nuläget inte ström från den säkring som är avsedd utan ifrån kabeln vid radion. Det kan ju då bli så att säkringen till den kabeln inte orkar med extrabelastningen som dimljusena innebär. Mitt funkar dock bra och ännu har ingen säkring gått.
Fördelen är ju också att jag kan slå ifrån min extrabrytare och då fungerar ju dimljusena som orginal. En liten nackdel kan vara att lamporna tänds då man skall starta bilen och då behövs ju all kraft till startmotorn.
Nåväl, min lösning funkar för mig även om ett relä
nog hade varit mer korrekt.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-05-05 14:13:48
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Detta känns som en solklar teknikfråga, eller?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Automatiskt halvljus
Tænk på att bakljuset måste också fungera om du har ljusatomatik.mevert931 wrote:Jag är ingen bilelektriker så min lösning är nog inte enligt boken. Jag hade en kabel vid radion som inte användes och som bara hade ström då tändningen var till. Denna drog jag till en extra brytare som jag satte i konsollen mellan sätena där brytare till el-speglar o dyl sitter. Från denna brytare gick jag till orginalbrytaren till dimljusen och kopplade på kabeln
på den sidan som går till dimljusen, alltså ut från brytaren.
Man borde nog satt ett relä där som bryggar orginalbrytaren och triggas med min tråd i stället. Mina dimljus får i nuläget inte ström från den säkring som är avsedd utan ifrån kabeln vid radion. Det kan ju då bli så att säkringen till den kabeln inte orkar med extrabelastningen som dimljusena innebär. Mitt funkar dock bra och ännu har ingen säkring gått.
Fördelen är ju också att jag kan slå ifrån min extrabrytare och då fungerar ju dimljusena som orginal. En liten nackdel kan vara att lamporna tänds då man skall starta bilen och då behövs ju all kraft till startmotorn.
Nåväl, min lösning funkar för mig även om ett relä
nog hade varit mer korrekt.
Micke
Fick en ombesiktning på detta på 944an.
Detta kan vara lite knepigt då parkeringsljuset har høger / venster sida som går på blinker omkopplaren (detta på en 86a och Tyskinport)
Bil parkerad och blinkspak høger så lyser høger parkering på høger sida.
Kopplar man ihop kablarna med din switch så fungerar inte denna funktion.
Bozo
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Hej!
Jag har en svensk såld 86:a. För att kunna tända dimljusen måste jag ha "grodögonen" uppfällda. Får man köra med enbart de andra lamporna? (De små brevid blinkersen) Är det varsel eller parkeringsljus?
Jag har en svensk såld 86:a. För att kunna tända dimljusen måste jag ha "grodögonen" uppfällda. Får man köra med enbart de andra lamporna? (De små brevid blinkersen) Är det varsel eller parkeringsljus?
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Automatiskt halvljus
Det är helt riktigt. Jag har tänkt att göra det efter konstens regler,Bosse wrote:Tænk på att bakljuset måste också fungera om du har ljusatomatik.
Fick en ombesiktning på detta på 944an.
Bozo
men det jag gjorde var bara en snabblösning. Det är riktigt
att bakljus måste lysa också, men jag tummade på den regeln
och eftersom jag satte en liten brytare som kopplade bort
det automatiska ljuset så visste inte SBP om att det fanns.

Jag vet inte hur proffsen hade gjort, men lösningen med reläet
till dimljusena borde funka, och för att få bakljuset att lysa
borde det gå att låta det första reläet trigga ett andra som
kopplas in på matningen till bakljuset på ljusknappen.
En teori i alla fall

Micke
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
-
- S-Poster
- Posts: 154
- Joined: 2004-04-27 10:10:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Min 88 har "halvljusautomatik" vilket innebär att om dimljusknappen är intryckt tänds dimljusen fram och bakljusen då jag inte har något annat tänt. Jag tror att det var så i orginal på svenska 944:or men jag är lite osäker.
På min bil slocknar dimljusen ifall jag tänder halvljusen, går jag upp till helljus tänds de igen. Jag har för mig att det är olagligt att kombinera dim och halvljus i Sverige men ok i resten av Europa.
På min bil slocknar dimljusen ifall jag tänder halvljusen, går jag upp till helljus tänds de igen. Jag har för mig att det är olagligt att kombinera dim och halvljus i Sverige men ok i resten av Europa.
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Det kan nog stämma. På min "tyskimporterade" S2 så lyser dimljusen konstant, dvs även när halvjusen är uppfällda. Har inte brytt mig om att ändra det så här i efterhand.vello wrote:Min 88 har "halvljusautomatik" vilket innebär att om dimljusknappen är intryckt tänds dimljusen fram och bakljusen då jag inte har något annat tänt. Jag tror att det var så i orginal på svenska 944:or men jag är lite osäker.
På min bil slocknar dimljusen ifall jag tänder halvljusen, går jag upp till helljus tänds de igen. Jag har för mig att det är olagligt att kombinera dim och halvljus i Sverige men ok i resten av Europa.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-05-05 14:13:48
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users