Page 1 of 1

hjulvinklar

Posted: 2005-05-05 13:38:46
by Highway
Jag har lite problem med min kärra för jag verkar inte få ner gummit i backen vilket får till följd att det spinner som tusan på innerhjulet.

Nu har jag närmare -3 grader bak och jag pratade med Sandén i veckan och han tyckte jag skulle köra 1,5 - 2 grader,, vad tror ni om det.

Jag kör 2,5 grader fram och det funkar utmärkt :d=:

Posted: 2005-05-05 16:56:32
by Dan Hovang
Innerhjulsspinn brukar bero på att man inte har diffbroms.

Prova att ställa mindre camber, skadar aldrig att prova!

Posted: 2005-05-05 17:14:58
by Highway
Tror jag ber Sandén att ställa -1,7 eller något bak för jag tror jag hade det innan Leda dämparna och då var slitagebilden helt jämn men nu efter 3 dagar så är det inte mycket kvar av höger baks innsida..

Annars får en jag väl spara ihop till en diff.

Posted: 2005-05-05 18:31:21
by Pär Hylander
Man måste inte ställa samma på höger och vänster sida.... Jag kör ca en halv grad mer på vänster sida både bak och fram.

Posted: 2005-05-05 21:50:37
by Rikard
Jag har samma problem! Saknar också diff. broms!
Har du justerbar krängningshämmare bak och i så fall i vilket läge har du den?

Rikard

Posted: 2005-05-06 09:53:31
by Highway
Pär blir det inte väldigt skumt när man kör vanlig väg för jag kör ju fortfarande min bil till banorna.

Rikard jag har justerbar krängningshämmare bak och jag har den i mittenläget, man kanske skulle ta och pilla på den lite nästa gång?
Jag har inte riktigt koll på hur bilen skulle bete sig om man sätter den mjukare respektive hårdare.

Vad händer om jag sätter bakdämparna hårdare?

Många frågor

Posted: 2005-05-10 23:16:03
by Tomas
Om du ändrar dämpningen bak så bör du nog göra den mjukare. Kan även vara värt att prova ställa bakre krängningshämmaren lite mjukare.

Posted: 2005-05-10 23:52:35
by Dan Hovang
Såhär säger teorin:

Mjukvare hämmare = mer grepp på den axeln

Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)

Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)

Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.

Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..

Posted: 2005-05-11 18:14:45
by Highway
Dan Hovang wrote:Såhär säger teorin:

Mjukvare hämmare = mer grepp på den axeln

Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)

Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)

Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.

Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..

Tackar för teorilektionen Dan!

Jo visst är det så att en diff står högt på önskelistan men jag väntar tills efter nästa banmöte med snällare hjulvinklar och så kan jag testa att labba lite med krängningshämmaren.

En diff är ju en relativt stor investering känns det som för jag har inte riktigt bestämt hur jag skall göra till nästa säsong om jag skall ha kvar 968:an eller en 964 RS eller något åt det hållet

Posted: 2005-05-11 21:23:13
by Björn
Jag ställde mina hjulvinklar själv i förra veckan vilket gick riktigt bra.
Jag har 2 grader fram och 1,8 bak. Verkar fungera bra för mig, är förvånad över hur bra fästet är, har dock diffbroms på min.