Page 1 of 1
Hjälp om topplockspackning
Posted: 2005-05-05 08:00:15
by Indischrot
Hej alla. Behöver lite råd angående topplockpackningen. Det blir kanske lite långt men håll ut.
Jag misstänker att topplockspackningen på min 944 turbo kan vara dålig. Anledningen till detta är:
1.den har vid något tillfälle rykt vitt när jag pressat den lite hårt (inte bara lite vit rök utan nästan som vit oljedimma)
och
2.vattentemperaturen ligger och fladdrar lite högt. Den går aldrig över till det röda, men den håller sig i det övre
registret förutom vid högre farter då den håller sig i mitten. Jag har inte upplevt att det trycks ut
kylvatten och den går kalasbra annars. Jag renoverade kylsystemet i vintras och då blev temperaturen lite bättre,
har iof inte varit så varmt ute ännu.
Så jag vill alltså veta lite om dessa symptom kan peka på packningen eller om jag oroar mig i onödan??
Nästa fråga är vad som kan hända om den är dålig och jag inte gör något åt det? Hur stora kan skadorna bli?
Att den ryker vitt brukar ju inte vara ett bra tecken men jag bör väl tillägga att detta endast har hänt en gång och
med nästan tom tank så det kan ha varit lite slagg som följde med. Finns det något enkelt sätt att själv
kontrollera toppackningen, eller måste jag ha lite verkstadsutrustning?
Så vad tror experterna???
Posted: 2005-05-05 08:17:18
by snubbel
jag tror du kan blåsa hela toppen om packningen går, och det är ju inte billigt... men jag har för mig att om packningen är gången så brukar kylaren ge sig med eftersom det blir sådant tryck i systemet nu är ju inte jag någon exper..
Posted: 2005-05-05 09:03:55
by 944_Driver
Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?
Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.
Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.
//Magnus
Posted: 2005-05-05 15:06:11
by Indischrot
944_Driver wrote:Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?
Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa
anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.
Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.
//Magnus
Den drar inget vatten och jag har inte sett olja i vattnet eller tvärtom. Det är lite svårt att se
om det bubblar då pumpen till turbon går en stund efter att man stängt av bilen och då skvalar det ju lite.
Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???
Jag har som sagt renoverat hela systemet i vinter och bytt termostater och spolat rent allt,
så nu är det nog bara mätarfel kvar om det inte är toppen.
Posted: 2005-05-05 15:22:53
by Bodens Svarta 944 S2
Indischrot skrev:
Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???
Vet inte riktigt.. Dock så kollar du ju en cylinder åt gången..
Det viktigaste är ju att kompen är jämn på alla burkar.
Dvs om du har en visning på 8,5 på 3 cylindrar och 3,5 på den fjärde så är det inte så lysande...
Vet att det finns såna därna kompmätare som ger en utskrift på ett litet
kompmätar-papper..
Vet dock inte om Bilschema har såna..

Posted: 2005-05-05 17:04:30
by Indischrot
Biltema har en mätare som visar toppvärdet så det är ju lätt att jämföra mellan cylindrarna.
Jag tänkte mest om det är lika dåligt komp i alla, fast du har nog rätt, är nått fel så är det
osannolikt att det är samma på alla.
Denna är det i alla fall
Det är väl bara att koppla in och köra runt startmotorn några varv antar jag??
Edit: Såg på rennlist att kompressionen i en turbo ska ligga runt 150psi
Posted: 2005-05-05 17:16:58
by Bodens Svarta 944 S2
En grej bara..
Ta bort tändhattarna på alla tändstift innan du kör med startmotorn..
Tror nästan att man bör skruva loss tändstiften en o en när man ska
kolla kompen.. Då får du jämn belastning på alla burkar...

Posted: 2005-05-05 18:43:37
by 944_Driver
Varmkör motorn.
Ta bort alla tändstift, ryck ut säkringen till bränslepumpen och skruva bort minuskabeln från tändspolen. Håll gasspjället fullt öppet under testen. 150 psi låter rimligt för en turbo, det är väl strax över 10 bar. På min N/A fick jag 14,1-14,5 bar vill minnas.
//Magnus
Posted: 2005-05-06 09:03:04
by H.Magnusson
Tror mer på att det är turbon som läcker lite olja än topplockspackningen
Posted: 2005-05-06 09:53:51
by Indischrot
H.Magnusson wrote:Tror mer på att det är turbon som läcker lite olja än topplockspackningen
Intressant! Hur yttrar sig det och hur kan man kolla det???
Och framför allt, hur akut är det?
Posted: 2005-05-06 20:51:00
by Bengt
Eftersom du bor i Gbg så är det väl bara att svänga förbi Sandén för en diagnos. Felsökning på distans är inte lätt.
Bengt
Posted: 2005-05-07 08:18:02
by Indischrot
Bengt wrote:Eftersom du bor i Gbg så är det väl bara att svänga förbi Sandén för en diagnos. Felsökning på distans är inte lätt.
Bengt
Anledningen till att jag vill få ordning på bilen nu är några banmöten i sommar och ett
eventuellt Sandén chip. Så han kommer få greja med bilen lite senare i sommar, ville bara höra mig för lite vad folk tror.
Ska göra komp prov i helgen, återkommer gråtandes eller med ett leende...

Posted: 2005-05-07 17:38:20
by Indischrot
Nu har jag gjort kompressionsprov och det blev 10.4, 10.3, 10.2, 10.5 (bar)
Så nu kan jag sova lite lugnare, packningen verkar vara i bra skick.
Då bär det av till Sandén lagom till högsommaren för lite nya fräsha hästar.
