Få liv i 924 turbo som stått länge.
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Få liv i 924 turbo som stått länge.
Min gamla 924 turbo har tyvärr stått i garaget i flera år, minst 5. Nu tänkte jag att det va dags att få liv i den, så jag tvättade av den och laddade batteriet. Försiktigt gjorde jag ett försök att starta den och värma upp den lite innan jag tänkte byta olja och filter. Den startar men går som en säck skit. Jättelåg tomgång och dör när man gasar. Bytte därefter stift kablar och fördelarlock samt rotor. Den går fortfarande dåligt. Nu har jag kommit på att om jag lägger fingret på mätskivan (om den nu heter så) och trycker ner den typ 1 mm så startar bilen direkt och går perfekt. Rätt tomgång och svarar på gas precis som jag minns den innan.
Vad kan ha hänt? Det känns som om jag skulle vilja justera ner mätskivan 1 mm?
Jag vill inte ens tänka på att ta isär k-jetronic grejerna då det är som svart magi för mig. Rädd att jag ska paja något.
Tacksam för hjälp. Hade varit kul att åka runt lite igen med pärlan.
Mvh. Mats.
Vad kan ha hänt? Det känns som om jag skulle vilja justera ner mätskivan 1 mm?
Jag vill inte ens tänka på att ta isär k-jetronic grejerna då det är som svart magi för mig. Rädd att jag ska paja något.
Tacksam för hjälp. Hade varit kul att åka runt lite igen med pärlan.
Mvh. Mats.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej igen 
Börja med att byta kamrem, för att slippa tråkigheter. Kan vara flera saker som påverkar hur den går kallt, tex kontrolltrycket från wur som styr bränsleblandingen, tilluftsdonet som kanske kärvar (är tempstyrt med en bimetall), eller tex ett hederligt vakumläckage. Sen finns även en mikrobrytare under trottelhuset som ska slå till när man har noll gas för att tändboxen ska kontrollera tomgångsvarvtslet, bla. Läckage är ju enklast att kolla. Var i Sverige huserar bilen nuförtiden?
Börja med att byta kamrem, för att slippa tråkigheter. Kan vara flera saker som påverkar hur den går kallt, tex kontrolltrycket från wur som styr bränsleblandingen, tilluftsdonet som kanske kärvar (är tempstyrt med en bimetall), eller tex ett hederligt vakumläckage. Sen finns även en mikrobrytare under trottelhuset som ska slå till när man har noll gas för att tändboxen ska kontrollera tomgångsvarvtslet, bla. Läckage är ju enklast att kolla. Var i Sverige huserar bilen nuförtiden?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej Cedric.
Tack för svar. På Gotland sedan 2018. Den går lika dåligt varm. Har letat vakumläckage men inte hittat nåt. Var hade du börjat leta?
Är du kvar i Stockholm?
Tack för svar. På Gotland sedan 2018. Den går lika dåligt varm. Har letat vakumläckage men inte hittat nåt. Var hade du börjat leta?
Är du kvar i Stockholm?
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hur är det med soppan? Är den 5 år gammal? I så fall kanske den skulle gå bättre med färsk bensin.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Tack för svar Henrik. Tanken va nästan tom så jag fyllde 20 liter 98 oktan innan jag vred på nyckeln. Tänkte byta bränslefilter innan men hittade ingenstans jag kunde handla ett. Sist jag bytte filter fick jag tag på ett Wix-filter men det verkar inte gå att beställa nu.
Cedric. Kamrem beställd. Bra tips.
Mvh. Mats.
Cedric. Kamrem beställd. Bra tips.
Mvh. Mats.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Finns det nån i krokarna du kan låna en sån rökmaskin av, brukar vara effektivt för att leta läckage. Kolla alla små böjar osv, kan vara ganska lurigt att hitta.
Filter borde vara enkelt att hitta tex utzon, 93111014904
Börja inte ratta på bränslesystemet, det kan bli dåligt, utan försök leta felkällan först. Hade varit bra å mäta bränsletryck, system och kontrolltryck, det berättar väldigt mycket. Har en mätare, men den är tyvärr i Stockholmskrokarna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Tack Cedric
Ska byta bränslefilter och se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig leta efter vakumläckage.
Ska återkoppla hur det går. Hade vart kul att köra runt lite med den. Jag blir nästan själv förvånad hur fint skick den är i. Ska definitivt försöka bevara den för framtiden.
Ska byta bränslefilter och se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig leta efter vakumläckage.
Ska återkoppla hur det går. Hade vart kul att köra runt lite med den. Jag blir nästan själv förvånad hur fint skick den är i. Ska definitivt försöka bevara den för framtiden.
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej!
Extremt långt mellan inläggen från min sida. Lägger alldeles för lite tid på min gamla turbo. Följetongen med extremt höga CO-värden fortsätter och jag misstänker att motorn kan ha större problem än jag skulle önska. Häromdagen tog jag fram bilen igen för att se om den lagat sig själv under vintern, det hade den inte. Jag kikade runt lite i motorn och fick för mig att jag skulle kika in i ett par cylindrar med min enkla boroskopkamera från Amazon. Jag tycker att det ser väldigt oljigt ut på kolvarna och stiften är väldigt svarta/oljiga.
Jag fortsätter kika lite under motorhuven och ser att slangen som går från oljeavskiljaren till insprutningshuset (påhittad benämning) fuktar igenom olja. Jag provade att köra bilen med slangen från vevhuset till oljeavskiljaren borttagen och den ryker och spottar olja från vevhuset. Det kan ju inte va normalt?
Införskaffar mig en kompressiontest-manick och mycket riktigt så har tre cylindrar typ 140 psi i kompression men cylinder nummer två har bara 50 psi. Häller jag en skvätt olja i cylindern och testar trycket så kommer jag upp i 90-100 psi.
Kan det va så att en kolvring fastnat av att bilen stått så länge och att bilen trycker olja från vevhuset till den grad att co-halten blir jättehög? Tycker inte bilen rycker svart och effekten är ändå okej.
Har ni några tips för framtiden med denna stackars bil? Riva hela motorn eller har ni några förslag innan jag ställer tillbaka bilen i garaget och väntar på att den ska laga sig själv?
Mvh. Mats.
Extremt långt mellan inläggen från min sida. Lägger alldeles för lite tid på min gamla turbo. Följetongen med extremt höga CO-värden fortsätter och jag misstänker att motorn kan ha större problem än jag skulle önska. Häromdagen tog jag fram bilen igen för att se om den lagat sig själv under vintern, det hade den inte. Jag kikade runt lite i motorn och fick för mig att jag skulle kika in i ett par cylindrar med min enkla boroskopkamera från Amazon. Jag tycker att det ser väldigt oljigt ut på kolvarna och stiften är väldigt svarta/oljiga.
Jag fortsätter kika lite under motorhuven och ser att slangen som går från oljeavskiljaren till insprutningshuset (påhittad benämning) fuktar igenom olja. Jag provade att köra bilen med slangen från vevhuset till oljeavskiljaren borttagen och den ryker och spottar olja från vevhuset. Det kan ju inte va normalt?
Införskaffar mig en kompressiontest-manick och mycket riktigt så har tre cylindrar typ 140 psi i kompression men cylinder nummer två har bara 50 psi. Häller jag en skvätt olja i cylindern och testar trycket så kommer jag upp i 90-100 psi.
Kan det va så att en kolvring fastnat av att bilen stått så länge och att bilen trycker olja från vevhuset till den grad att co-halten blir jättehög? Tycker inte bilen rycker svart och effekten är ändå okej.
Har ni några tips för framtiden med denna stackars bil? Riva hela motorn eller har ni några förslag innan jag ställer tillbaka bilen i garaget och väntar på att den ska laga sig själv?
Mvh. Mats.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
En 924 turbo har ju ett ganska högt ekonomiskt värde som borde kunna motivera ganska dyra verkstadsräkningar om du inte känner att du kan eller orkar riva motorn själv.
Jag är inte någon mek-kille och lämnar ifrån mig nästan alla arbeten på motorer till verkstäder. Jag tenderar också att få ett nostalgiskt förhållande till mina bilar och har mer än en gång mot verkstadens inrådan bett dem genomföra reparationer som inte är ekonomiskt försvarbara (senast på min 928 där verkstaden ärligt påpekade att jag för mindre pengar skulle kunna köpa en annan 928 som skulle vara i bättre skick än min efter den dyra reparationen).
När det gäller verkstäder har jag en lista på http://poolhem.se/porsche/ , själv bor jag i Linköping och har god erfarenhet av Bilteknik i Katrineholm när det gäller jobb som inte PC Linköping vill åta sig på gamla bilar. Bilteknik kan både hämta och lämna bilar med biltransport.
Om du bor i Stockholms-trakten finns Vogel centralt och K3 i Haninge som bägge har gott rykte av att meka med gamla bilar, men jag har inte egen erfarenhet av någon av verkstäderna. Min 928 har jag provat att lämna till Lindvall i Stockholmstrakten och jag måste säga att arbetet som utfördes där var väldigt prisvärt, det tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på (så blir det ganska ofta när man lämnar till verkstad), men jag hade under den tiden svårt att komma i kontakt med dem för att få status-uppdateringar.
m v h Henrik
Jag är inte någon mek-kille och lämnar ifrån mig nästan alla arbeten på motorer till verkstäder. Jag tenderar också att få ett nostalgiskt förhållande till mina bilar och har mer än en gång mot verkstadens inrådan bett dem genomföra reparationer som inte är ekonomiskt försvarbara (senast på min 928 där verkstaden ärligt påpekade att jag för mindre pengar skulle kunna köpa en annan 928 som skulle vara i bättre skick än min efter den dyra reparationen).
När det gäller verkstäder har jag en lista på http://poolhem.se/porsche/ , själv bor jag i Linköping och har god erfarenhet av Bilteknik i Katrineholm när det gäller jobb som inte PC Linköping vill åta sig på gamla bilar. Bilteknik kan både hämta och lämna bilar med biltransport.
Om du bor i Stockholms-trakten finns Vogel centralt och K3 i Haninge som bägge har gott rykte av att meka med gamla bilar, men jag har inte egen erfarenhet av någon av verkstäderna. Min 928 har jag provat att lämna till Lindvall i Stockholmstrakten och jag måste säga att arbetet som utfördes där var väldigt prisvärt, det tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på (så blir det ganska ofta när man lämnar till verkstad), men jag hade under den tiden svårt att komma i kontakt med dem för att få status-uppdateringar.
m v h Henrik
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Tack Henrik!
Har nog möjlighet att riva själv men inte tiden. Håller med om att bilen är värd att rädda oavsett kostnad. Tack för tipsen om verkstäder. Problemet är att jag håller till på Gotland. Att hitta nån som kan och vill skruva på gamla Porschar verkar vara svårt på denna ö. Jag uppdaterar om vad som händer. Ska filma lite nogrannare i cylinder 2. Tycker den ser fin ut.
Har nog möjlighet att riva själv men inte tiden. Håller med om att bilen är värd att rädda oavsett kostnad. Tack för tipsen om verkstäder. Problemet är att jag håller till på Gotland. Att hitta nån som kan och vill skruva på gamla Porschar verkar vara svårt på denna ö. Jag uppdaterar om vad som händer. Ska filma lite nogrannare i cylinder 2. Tycker den ser fin ut.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Jag känner inte till någon verkstad med Porsche-vana på Gotland, men med tanke på att Gotland Ring ligger på ön borde det finnas någon verkstad som fått in en och annan Porsche. Kanske skulle det gå att höra med dem om de kan tipsa om någon verkstad? Det finns ju verkstäder på Gotland, frågan är bara vem som är van vid Porsche.
Den närmaste Porsche-vana verkstaden som jag känner till är Stertman i Nynäshamn, men jag tror att de är lite mer trimnings-inriktade och mest jobbar med bilar från 964 och nyare.
Då jag googlade lite hittade jag https://gotlandracinggarage.se/#service , det verkar som om de åtminstone kan hjälpa till med transport till en verkstad.
Om du skulle hitta någon bra verkstad med Porsche-vana på Gotland är jag intresserad av att lägga till den till min lista.
m v h Henrik
Den närmaste Porsche-vana verkstaden som jag känner till är Stertman i Nynäshamn, men jag tror att de är lite mer trimnings-inriktade och mest jobbar med bilar från 964 och nyare.
Då jag googlade lite hittade jag https://gotlandracinggarage.se/#service , det verkar som om de åtminstone kan hjälpa till med transport till en verkstad.
Om du skulle hitta någon bra verkstad med Porsche-vana på Gotland är jag intresserad av att lägga till den till min lista.
m v h Henrik
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Borde finnas någon verkstad som kan gamla Volvo eller Saab tex, eller kanske Mercedes, system är ju rätt lika och felsökningen likaså.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej Cedric. Ja nån borde gå att får tag på. Jag tror jag ser det som ett vinterprojekt att få motorn ur bilen så kan jag leta nån som kan tänka sig att ta emot den och renovera det som krävs. Alternativt skicka motorn till fastlandet. Hur ser tillgången på reservdelar ut nuförtiden? Vart letar jag bäst? Mvh. Mats.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 516
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Nya reservdelar till Porsche brukar jag beställa från utzon eller rosepassion. Sånt som inte går att få tag i nytt har jag beställt från hirschbergs.se , laga.se , utländska ebay eller sierramadrecollection.com . Om man beställer utanför EU åker man på att betala tull, moms och speditionsavgift.
Oberoende av varifrån du beställer kan det vara bra att tanka hem reservdelskatalogen PET i pdf-format till din bil från https://www.porsche.com/sweden/accessor ... catalogue/ så att du kan slå upp och googla på reservdelsnummer.
m v h Henrik
Oberoende av varifrån du beställer kan det vara bra att tanka hem reservdelskatalogen PET i pdf-format till din bil från https://www.porsche.com/sweden/accessor ... catalogue/ så att du kan slå upp och googla på reservdelsnummer.
m v h Henrik
-
stm1900
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
PET har jag. Den är kanon. Hoppas på liv i bilen till nästa sommar.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users