Hallå!
Skulle behöva några tips kastade på mig för att komma vidare. Gjorde i ordning en -84 för ett par år sen. Den hade stått i 15 år och jag gick igenom och fixade ”allt”. Den gick sen ett par hundra mil över sommaren -21 och -22. Inga bekymmer- frisk originalmotor helt enkelt.
Nu efter vinterstillestånd vill den inte hoppa igång. Tänder till och tuffar på 1-2 cylindrar under startförsök men vill inte mer.
Har gnista på alla stift, har varvtalssignal, bränslepump går. Spridarna renoverade förra året. Har intrycket att den inte får kallstartsmängd på bränslet. Har mätt tempgivaren - 250 Ohm.
Nåt tips på vad jag går vidare med..?
Tack!
Ny tempsensor på plats - ingen skillnad.
Den tänder till på nån enstaka cylinder och hostar till men inte mer.
Gnista finns på alla, bränsle finns, batteri friskt. Skulle behöva lite tips om nästa steg. Den har alltid startat oklanderligt. Vad har hänt över ett vinterstillestånd? Något är uppenbarligen ändrat/trasigt.
Ja, det var det. Dock blev jag inte klok på mätningarna. Lyckades inte uppmäta något värde alls på den nya.
Ska testa bygla med ett motstånd (3-4kohm) i kontakten när jag hittar.
Har börjat kolla vakuumledningar men famlar just nu. What next liksom.
Ja, det var det. Dock blev jag inte klok på mätningarna. Lyckades inte uppmäta något värde alls på den nya.
Ska testa bygla med ett motstånd (3-4kohm) i kontakten när jag hittar.
Har börjat kolla vakuumledningar men famlar just nu. What next liksom.
Problemet löst!
Och ny lärdom…
Jag lyfte bränslerailen och tog en liten mejsel och tryckte försiktigt på spridarnålarna. Första trycket gav intryck av att de ”lossnade”. Några månaders stillestånd hade fått de att fastna. Återmonterade och provstartade. Hoppade igång och gick perfekt omedelbart.
Spridarna var förra året inne för kontroll och ultraljudstvätt. De var perfekta efter det.
Men - jag har sen hällt ”injector cleaner and lubricant” i tanken. Aldrig mer…
Tack för inputs!