944S2 Cab, kylvattendropp under handskfacket.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Hamilton
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2004-10-24 21:43:14
Bilmodell: 944S2 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

944S2 Cab, kylvattendropp under handskfacket.

#1 Post by Hamilton »

Har fått ett litet problem med att det droppar kylvatten under handskfacket. Kan inte se var det kommer från.
Innan jag börjar riva hela panelen för att hitta var det läcker undrar jag vilka delar det kan vara bra att ha med sig (kan inte meka hemma), t.ex. värmeväxlare, slangar osv?

Fick ett tips om att värmeväxlaren skulle vara samma som på nån modell av VW Golf, kan det stämma?

PostVW
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2023-03-04 09:32:00
Telefon: 0733425252
Bilmodell: Porsche 944 S2 cab
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: 944S2 Cab, kylvattendropp under handskfacket.

#2 Post by PostVW »

Om det räcker med att bara ta bort handskfacklucka och handskfack så är dessa enkla att ta bort, ett gäng skruvar runt om så kan du sedan inspektera området innanför.

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944S2 Cab, kylvattendropp under handskfacket.

#3 Post by B_2 »

Håller med ovanstående. En enklare inredningsdemontering för att eventuellt hitta källan. Kanske skruva ur passagerarstolen så du kan lägga dig på golvet också.
Har du tur går det att täta underifrån om du kommer åt att reparera t.ex rör/slang/slanganslutningar.

Är det en väldigt liten läcka i själva elementet så står det här i min "ful-mecks-handbok" (med runt hörnet garanti), att du kan slå en burk kanel i kylarn. Det kan duga som "tätning" över en sommar, men jag har kört det i flera gamla pendlarbilar och dom har varit täta i många år efter det.
Och det funkar bara på "små" läckor, som i "det fuktar" !

Och ja, ditt kylarvatten luktar kanelbulle efter det.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944S2 Cab, kylvattendropp under handskfacket.

#4 Post by Bosse »

Hade detta problem för många år sedan. För mig var det värmeelementet som läckte. Man hade försökt att reparera med lödning, men det höll inte.
Det kan vara O-ringarna i rörkopplingarna också.
Jag satte dit ett bättre begagnat element utan större problem utan att ta bort stolen.
Se några detaljer på länken nedan, en bit ner.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi&start=30

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users