Page 1 of 1

Är det drivknutarna?

Posted: 2005-05-03 07:35:17
by Göran
Om jag försöker dra iväg lite "häftigare" än en normalt
känns det som att bakhjulen studsar (det hugger liksom).
Likadant om jag kommer i 60-65 km och växlar ner till
2:an utan att möta med gasen. :(

Kan detta bero på drivknutarna, jag vet att vänster/ytter
känns lite konstig om man drar/vrider på drivaxlen.

Vad kan det kosta att få det fixat?
Är det svårt att ta den axlarna själv och lämna in dom
för renovering eller till och med försöka renovera själv.? :roll:
Var kan man få detta gjort i Stockholm?

Annars är allt bra, besiktad u.a i år igen :D

mvh
Göran

Re: Är det drivknutarna?

Posted: 2005-05-03 08:58:28
by patand
Göran wrote:Likadant om jag kommer i 60-65 km och växlar ner till
2:an utan att möta med gasen. :(
:shock: :shock: :shock: Det är väl inte så konstigt! Det blir ju världens motorbroms då ju! Inget vidare för drivlinan att misshandla den så!

I övrigt så kan det vara bra att kolla hjullagren också så att de inte glappar utan är åtdragna ordentligt bak.

Byta drivaxlarna är väldigt lätt för övrigt och nya kan man nog köpa för strax under tusenlappen styck tror jag.

Lycka till! :)

Posted: 2005-05-03 09:20:17
by Pär Hylander
Kan det inte vara just det du skriver, att bakhjulen studsar (istället för att "spinna")? Om du med häftigare menar såpass häftigt att det kan bli hjulspinn. Att släppa upp kopplingen häftigt i tvåan utan att möta med gasen i 65 km/h kan nog ge omvänt "hjulspinn" ivf. Jag har gjort det av misstag ett par gånger på bana och då går det brett :-)

Posted: 2005-05-03 09:24:32
by patand
Pär Hylander wrote:Kan det inte vara just det du skriver, att bakhjulen studsar (istället för att "spinna")? Om du med häftigare menar såpass häftigt att det kan bli hjulspinn. Att släppa upp kopplingen häftigt i tvåan utan att möta med gasen i 65 km/h kan nog ge omvänt "hjulspinn" ivf. Jag har gjort det av misstag ett par gånger på bana och då går det brett :-)
Håller helt med! Kan kanske bero på vilka däck som sitter på och ur slitna dem är osv?

Angående släppa upp kopplingen utan att möta med gasen så har man ju råkat ut för det som sagt...

Posted: 2005-05-03 09:54:21
by Göran
Att växla ner till 2:an utan att möta med gasen är inget
jag normalt syslar med, det var "slumpen" som gjorde
att jag upptäckte problemet även vid detta tillfälle. :oops:

I övrigt är däcken helt nya, och igår testade jag lite på
ett ställe med grus på asfalten för att garantera att jag
har spinn på hjulen men ändå upplevdes det som att hjulen
släpper...fäster..släpper.. dvs studsar. :(

mvh
Göran

Posted: 2005-05-03 16:57:11
by Maxx
Nu kommer jag att ge mig ut på för mig djup vatten, men ändå ... :roll:

Kan det vara så att konstruktionen av bakvagnen har något med detta beteende att göra?

Har nämligen ett vag minne av ett filmklipp på en äldre 911 (80-talare) som accelererar från stillastående där bakhjulet/-en just studsar under accelerationen. Någon, jag minns inte vem, förklarade det med att det berodde på bakvagnens geometri. Rätt eller fel? Och har inte bakvagnen på 924/944/968 likheter med 911:ans semitrailing bakvagn?

Posted: 2005-05-03 17:06:26
by Lars
Jag ger mig ut på ännu djupare vatten... :wink:

När jag hade liknande beteende på min gamla Alfa, så var det så att bakdämparna var slut. Bilen hoppade liksom både vid kurvtagning som vid "rivstarter". Ingen aning dock om hur 944:ans bakdämpare funkar.

Posted: 2005-05-03 18:07:00
by Puppan
944:an har ofta en tendens att hoppa med bakhjulen särskilt när man försöker sig på en "Amerikansk rivstarts tävling".
Jag tror konstruktionen i samband med slitna bak dämpare kan vara orsaken. Det vulkade gummit i den yttre delen av torsion fjädringen kan nog vara en del av boven i dramat oxå då den är hemsk redan som ny...

/Pete

Posted: 2005-05-03 18:07:47
by Puppan
944:an har ofta en tendens att hoppa med bakhjulen särskilt när man försöker sig på en "Amerikansk rivstarts tävling".
Jag tror konstruktionen i samband med slitna bak dämpare kan vara orsaken. Det vulkade gummit i den yttre delen av torsion fjädringen kan nog vara en del av boven i dramat oxå då den är hemsk redan som ny...

/Pete

Posted: 2005-05-03 19:13:13
by Pär Hylander
Jo, bakvagnarna på 911 och 9x4 är väldigt lika.

När alla dom där gummibussningarna blir slitna så kan det nog bli som puppan skriver, att hjulen rör sig på alla ledder och då kan det säker komma i självsvängn och sånt.

Posted: 2005-05-03 22:54:42
by Isse
Hej! (En tanke bara)
Inget tjall med kopplingen? Vet att jag hade lite av ett liknande fenomon på en Kadett. Det visade sig att det hade kommit "olja?" på lammelen. Vet dock inte hur, men det blev efter en avställning för en långtid rostlagning.
Vad som hände var att kopplingen slirade och nöp. Fick lite fenomen som att det slog i framvagnen (framhjulsdrivet). Antingen fick man slira som attan för att det inte skall märkas eller kliva av kopplingen lite snabbare.

Posted: 2005-05-04 07:12:36
by Göran
Tack för var många intressanta synpunkter.

Kopplingen kan jag nog utesluta för det både känns och hörs
att det kommer från bakvagnen. Så det får nog bli en bit för bit
renovering av bakvagnen tills problemet är löst.

Envis som jag är tänker jag trots alla goda ideer nog börja med
drivknutarna, sen dämparna och sist ge mig på att byta bussningar.

Jag återkommer när och om problemet blir löst

/Göran

Posted: 2005-05-13 08:18:32
by Carrera GT
Göran!

Jag har två nya knutar med 33 splines som ska passa 944 S, däremot inte 944 S2. Inte svårt att byta själv.

//Sten (i Skåne)