Stolfråga- har elstol manuell backup?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Stolfråga- har elstol manuell backup?

#1 Post by RHGW »

Hej!
Jag har en 944 -84, men med inredning från en senare turbo.
Mitt dilemma: Förarstolen sitter fast i längsjusteringen. Bilen stod i många år och jag kan se rost i railsen. Då den inte går att flytta, kommer jag inte heller åt bultarna för att demontera den.
Fråga: Stolen har eljustering (som är död), men även spak i framkant. Är spaken en ”override” av eljusteringen eller är det en bastard?
Om spaken ska fungera kan jag ju jobba vidare med WD40 och våld - annars vet jag inte…

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Stolfråga- har elstol manuell backup?

#2 Post by Peter O »

Nu hade jag en -88, med full eljustering. Jag vet att det funnits varianter, t ex manuell justering i längsled men eljustering upp och ned och för ryggstödet. Så det kan ju vara så att det inte är el på längsled. Å andra sidan, är det fullel så finns det en möjlighet att köra den manuellt via en insexskruv som man kommer åt genom ett hål i plastkåpan som sitter i framkant av skenorna och som döljer mekanismen. Låter det ngt när du trycker på knappen, typ att du hör att elmotorn försöker jobba? I så fall är det ju troligen så att rosten är boven i dramat och då är väl WD 40 bra att prova. Våldet ska du nog vänta lite med eftersom det är plastkugghjul involverade i elmekanismen........

Hoppas du får ordning på detta.

Mvh, Peter

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Stolfråga- har elstol manuell backup?

#3 Post by RHGW »

Stort tack!
Elen verkar heldöd. Har ingen indikation på att den ens är kopplad. Det är därför jag är fundersam.
Insexen låter i alla fall som något som jag kan komma vidare med. 😉

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Stolfråga- har elstol manuell backup?

#4 Post by Gunnarsson »

Det låter som du har likadana stolar som jag, där spaken används till att skjuta stolen längsleds och elen justerar sitthöjd och svanken.

Jag fick plocka isär min elkontroll då det hade ärgat i kontakterna. En jäkla massa elektronikspray senare fungerade knapparna. Men det förutsätter ju att elen är inkopplad :D

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Stolfråga- har elstol manuell backup?

#5 Post by RHGW »

Ok, tack!
Ja i mitt fall är det inte elen jag funderat så mycket över, utan om det är nån idé att sätta in all benstyrka för att få den att röra sig något i längsled. Jag har hittills ingen indikation på att spaken släpper på nånting. Men som du säger - knapparna verkar ju inte ha något med längsjustering att göra så som de ser ut. Går på med mer våld…

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]