Luftningsnippel bromsok

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Luftningsnippel bromsok

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Jag har dragit skallen på en luftningsnippel rund, bromsok. Hur får får jag bort den? Innan den var helt slut prövade jag med 5-56, lätt uppvärmning och att knacka på den. Tankarna går mot en tång eller någon form av avdragarhylsa eller mindre vanlig hylsa. Har någon prövat och vet en tång som fungerar? Problemet är att det är trångt bakom nippeln och frågan är vad man får på? Svets har jag inte, om det kommer till den punkten att en mutter måste svetsas på får jag lämna bort arbetet, så det är alltså andra typer av tips jag är ute efter.

Jag har tittat på olika typer av tänger, pappegojtång, muttertång, alltigatortång, rörtång, men även dessa olika typer av tänger skiljer sig avsevärt åt mellan olika märken/modeller. Tror ni någon av dessa går att få på: https://www.bauhaus.se/rortang-ergogrip ... gLsw_D_BwE

Den lilla alligatortången: https://www.bauhaus.se/rortang-ergogrip ... gLsw_D_BwE

Jag har en liten pollygrip som ser ut att vara i samma storlek som lilla alligatortången, kanske fungerar lika bra?

Hylsor har jag ingen erfarenhet av att jobba med i det här sammanhanget, 6-kant eller 12-kant. Speciell avdragarhylsa?

Värme, jag har som sagt värmt lite försiktigt, troligen inte mer än 70-80-grader, yttemp? Möjligen inte nått den tempen längre ner. Jag har jag varit rädd att härda nippeln och sen dra av den, men det kanske är värt att värma lite längre tid och få den till 70-80 grader längre ner i godset. Jag har använt en varmluftspistol istället för brännare, för att det inte ska bli allt för varmt.

Tack på förhand!
Hälsningar
Staffan

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#2 Post by safe »

Jag tror du kan få tillräckligt bra tag med det mesta för att bryta av nippeln så det borde inte vara ett problem. Biltema har helt suveräna avdragare för runddragna muttrar, de funkar nästan som om man hade en oskadad mutter. En svetstång kan funka bra på en luftnippel också.
Men jag tror att du måste använda värme för att få den att lossna och inte bryta av den. Värme, 556, knacka, värme 556, knacka etc. Med värme så menar jag att du ska värma ordentligt, var inte rädd för att rödglödga nippeln men fokusera värmen på oket så mycket det går.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#3 Post by mojo158 »

Hej,

Tack för svar. Menar du alltså att det underlättar att först bryta av nippeln? Skulle du alltså värma på oket med öppen låga eller räcker det att värma ett längre tag med varmluftspistol, misstänker att färgen på oket försvinner vilket som. Lite otrevligt att köra med brännare så nära tanken (höger bak).

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#4 Post by mojo158 »

Är det den här Biltemaprodukten du tänker på: https://www.clasohlson.com/se/Skruvt%C3 ... gJ1x_D_BwE

Och en sådan kåpa knackar med sen på med lite våld eller hur fungerar de?

/STaffan

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#5 Post by safe »

Nej, man vill undvika att bryta av den!

Denna tänkte jag på:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020870
Osäker på om den minsta är tillräckligt liten för en nippel.

Mapgasbrännare är bra för att värma. Överlägset gasol.
https://www.rimac.se/produkt/rmac-brann ... s-i-sb-pac

Man kan försöka värma på nippeln i omgångar och låta värmen gå ner i oket. Sen är det en avvägning hur mycket man vill chansa på nippeln jämfört med att förstöra färgen på oket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#6 Post by 944_Driver »

Rostlösare i så långt tid som möjligt innan, gärna en dusch när man går förbi i några dagar innan.
Känn på den med vanlig verktyg, den kan ju släppa om du har tur...
Sedan värme och våld, både får ju stå i proportion till utseendet och värdet på grejerna. Rostigt ok i stål => allt är tillåtet, ok i alu i fin färg => försiktighet..
Värm nippeln med lagom stor gasbrännare, dvs så du inte eldar upp bilen. Värm rejält. Låt svalna och spraya på mer rostlösare.
Våld. Sätt på en ringnyckel i rätt storlek eller steget mindre om nippeln är rund-dragen redan, du får troligen slå på den med en hylsa som hjälp. Nu bör du ha ett bra grepp om nippeln. Försök lossa nippeln med skapligt mycket kraft SAMTIDIGT som du slår på den rakt uppifrån med handsläggan. (nippeln blir deformerad och byts..) Den metoden har aldrig svikit för mig om det bara finns något kvar av nippeln. Annars får man svetsa på en mutter och då brukar värmen få loss skiten.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#7 Post by johan944 »

Spraya på penetreringsspray direkt när du har värmt, då sugs den ner i gängorna direkt. Och som redan sagts, varmluftspistol hjälper inte. dom är för kalla.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#8 Post by mojo158 »

Hej,

Tack för alla tips, nu har jag lite att jobba med. En sak som skiljer i tipsen är dock om man ska värma på nippeln i första hand eller på oket?

Alltid funderat på hur mkt av rostlösaren som verkligen tränger in i gängorna och om värmen kan göra att mer tränger in låter det väldigt bra, mkt bra tips.

Safe, ursäkta jag hade klistrat in fel länk, hade den du visade i åtanke. Får kolla vad jag har för brännare (misstänker gasol), varför är map-gasen bättre? Varmare?

/Staffan

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#9 Post by safe »

Map-gasen (och specifikt brännaren) är varmare och har mer effekt (bättre flås), handlar inte bara om hur varm lågan är och hur mycket värme den kan leverera.
Jag tror inte rostlösare går ner nånting, men det chockar åtminstone skruven/mutten med lite snabba temperaturväxlingar.
I teorin vill man värma det omgivande materialet för att det ska expandera och ge lite mer plats för skruven. Men värmer man skruven så kommer värmen fortplanta sig ner i materialet och expandera det också. Så man kan behöva värma mer och ta lite mer tid på sig för att värmen ska värma upp området.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#10 Post by johan944 »

Kapillärkraften är den som suger ner.

Från Wikipedia.
Vid kapillärlödning är fogspalten så smal, att kapillärkrafterna räcker för att suga in lodet till de mest svåråtkomliga delar i fogens inre.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#11 Post by safe »

Det är en fin teori, men jag har aldrig sett något spår av rostlösare på gängorna när skruven kommer upp....
Men om man kan jucka lite på skruven fram och tillbaka så kan det ta sig ner och underlätta rejält.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Luftningsnippel bromsok

#12 Post by mojo158 »

Återrapportering: Jag fick bort nippeln. Först försökte jag med att knacka och använda ett par olika tänger (pappegojtång och rörtång), men fick inte bra grepp med någon av dem. Sedan gjorde jag två ändringar, värmde med brännare (ej map) och använde biltemas mutteravdragare (nämnd ovan). Värmen gjorde så att nippeln lossade ganska lätt, så mutteravdragaren blev inte riktigt satt på prov, men intrycket är ändå att jag hade bra grepp med den. Misstänker att det är en riktigt bra produkt.

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]