Hur många grader tändförställning skall 125hk motorn ha, haynes ger bara 15grader vilket är orimligt lågt.
Ide någon? Jag har lagt den på ca 35grader och det verkar den gilla.
Tändförställning 924 NA
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Tändförställning 924 NA
:-)
Joakim
Joakim
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Tändförställning 924 NA
Utan att ha koll på detta på 924 så skulle jag tror att Haynes anger 15 grader grundinställning på tomgång och med vakuum bortkopplat, och sedan låter man varvtalet och vakuum påverka när man är klar.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Tändförställning 924 NA
35 på full last låter lite mycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Re: Tändförställning 924 NA
15grader så går den inte alls, den måste upp i 30+ innan motorn svarar bra och spinner.
Den verkar inte heller spika under vaken del el fulllast.
Vaccuum finns ju inget vid full gas utan det är ju bara vid dellast.
Den verkar inte heller spika under vaken del el fulllast.
Vaccuum finns ju inget vid full gas utan det är ju bara vid dellast.
:-)
Joakim
Joakim
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Tändförställning 924 NA
Utan vakuum inkopplat går den troligen inte så bra på tomgång med 15 grader men det är ju bara grundställningen man gör i detta läget. När man sedan kopplar in vakuum igen eller varvar upp börjar ju dessa grejer att påverka fördelaren och det kan tillföra osäkerheter kring vad som gör vad. Därför grundinställning på lågt varv och utan vakuum även om den går illa då. Vill den inte gå alls så kan man börja undra om det är något som är felmonterat. När man sedan kopplar in vakuum igen så bör den gå bra på tomgång med ett antal grader mer tändning just för att vakuum är rätt högt på tomgång.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users