Tändförställning 924 NA

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
joakim_adolfson
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-05-07 07:45:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

Tändförställning 924 NA

#1 Post by joakim_adolfson »

Hur många grader tändförställning skall 125hk motorn ha, haynes ger bara 15grader vilket är orimligt lågt.

Ide någon? Jag har lagt den på ca 35grader och det verkar den gilla.
:-)
Joakim

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Tändförställning 924 NA

#2 Post by 944_Driver »

Utan att ha koll på detta på 924 så skulle jag tror att Haynes anger 15 grader grundinställning på tomgång och med vakuum bortkopplat, och sedan låter man varvtalet och vakuum påverka när man är klar.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tändförställning 924 NA

#3 Post by safe »

35 på full last låter lite mycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

joakim_adolfson
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-05-07 07:45:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

Re: Tändförställning 924 NA

#4 Post by joakim_adolfson »

15grader så går den inte alls, den måste upp i 30+ innan motorn svarar bra och spinner.

Den verkar inte heller spika under vaken del el fulllast.

Vaccuum finns ju inget vid full gas utan det är ju bara vid dellast.
:-)
Joakim

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Tändförställning 924 NA

#5 Post by 944_Driver »

Utan vakuum inkopplat går den troligen inte så bra på tomgång med 15 grader men det är ju bara grundställningen man gör i detta läget. När man sedan kopplar in vakuum igen eller varvar upp börjar ju dessa grejer att påverka fördelaren och det kan tillföra osäkerheter kring vad som gör vad. Därför grundinställning på lågt varv och utan vakuum även om den går illa då. Vill den inte gå alls så kan man börja undra om det är något som är felmonterat. När man sedan kopplar in vakuum igen så bör den gå bra på tomgång med ett antal grader mer tändning just för att vakuum är rätt högt på tomgång.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]