Page 1 of 1

924 svårstartad

Posted: 2021-07-05 15:58:17
by johhel
Min 924a är svårstartad när den är varm och stått en stund. Har konstaterat att den tappar bränsletryck på någon minut och har bytt backventilen vid pumpen men utan resultat.har även bytt en accumulator bak vid tanken. Vad är det mer som kan orsaka tryckfall? Kan spridare eller kallstartsventilen vara orsak till det?
Tacksam för svar. Pinsamt att behöva mala en minut innan den startar :#944burn:

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-05 17:42:15
by felix83
Vad är det för årsmodell? De tidiga (1976-78) med dubbla ackumulatorer kan vara extra tjuriga. Att trampa gasen i botten när man startar kan hjälpa något. Min har ett relä som förbikopplar termokontakten så kallstartsventilen alltid triggas när startmotorn går, oavsett motortemp. Man kan också göra "bonnlösningen" med en separat knapp för kallstartsventilen.

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-05 19:08:59
by johhel
Det är en -78. Helst vill jag inte ha någon bonnlösning utan vill att det skall funka som det var tänkt en gång i tiden men jag är osäker på vilka komponenter som kan medverka till att bränsletrycket sjunker för fort.

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-05 19:14:48
by Cédric
Har du en 20cc, 2st 20cc eller en 40cc ackumulator? Dom tidiga hade 1st 20cc, men uppgraderades pga varmstartproblem till 2x20cc på många bilar på porsches verkstäder. Senare bilar har en 40cc ackumulator. Minns inte vad specen säger i manualen när det gäller tryck över tid, nån som har det i huvudet?

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-05 20:27:26
by QV_
Nej inte i huvudet men har läste det.

Det skall tydligen vara 3 möjliga fel till varmstartsproblemen.
1 Acctanken. Det vanligaste. Skall hålla trycket uppe i en kvart eller så för att förhindra att soppan kokar i ledningarna.
2 backventil vid högtryckspumpen. Läcker den så blir det inget tryck att spara för acctanken.
3 någon liten O-ring i bränslehuvudet (på sidan) om inte minnet sviker mig.

Fulmeck (som min fru inte tillåter)
1 kallstartsventilsknapp
2 bränslepumpselektronik. Man tvångskör pumpen i korta intervaller den första tiden efter stopp.

Jag har fått något annat beteende på startningen. Den startar alltid varm, ljumen eller kall men man måste dra runt motorn i 10-15 sekunder. Sen startar den och går orent i 5 sekunder till. Men den har stått länge så man skall nog inte bry sig allt för mycket i början av återuppväckningen.

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-06 20:28:41
by johhel
Jag har två ackumulatorer men bytte bara en då snålvargen slog till. Då är det möjligtvis så att man får byta den andra också men o-ringen låter ju intressant, någon som vet vart den sitter?

Re: 924 svårstartad

Posted: 2021-07-07 14:28:47
by Cédric
Alternativet hade varit att byta till den senare 40cc och kör en enkel istället, en inte allt för svår manöver att fixa.