Page 1 of 1

Ingen ström till startmotor?

Posted: 2021-03-10 19:41:07
by Gurkancars
Hej!

Jag har problem med tändlåset. Jag får ingen 12v på kabeln till generatorn (märkt 35.0, se bifogad bild) när jag vrider på nyckeln.
Någon här som kan ha en tanke på vad som kan vara fel?
-1984 944

Tack på förhand!

Re: Ingen ström till startmotor?

Posted: 2021-03-11 22:51:13
by Davey
Hej,
Vet inte om jag riktigt är med på vad du menar... Kabeln där det står "35,0 SW" är den tjocka huvudkabeln från batteriets pluspol till startmotorn. Siffran anger tvärsnittsarean 35 mm², SW anger att den är svart. Den går vidare med en något klenare kabel från startmotor till generatorn. Har du inte 12V mot chassi där?
Men du kanske menar den tunnare blå kabeln som går till D+/61 på generatorn?

Hur beter sig bilen när du vrider nyckeln till tändning på och till startläge?

Re: Ingen ström till startmotor?

Posted: 2021-03-12 09:21:16
by mojo158
Hej,

Jag är mkt okunnig när det gäller ström och behöver lära mig grunderna. Jag blir förvånad när den tjocka kabeln från batteriets pluspol är svart, brukar inte minuskablar vara svarta/bruna?

/Staffan

Re: Ingen ström till startmotor?

Posted: 2021-03-12 18:01:15
by Gurkancars
Hej!

Jag kan personligen 0 om bilel, så är tacksam för all hjälp som går att få :)
När jag vrider om nyckeln så hör jag inget från varken bränslepumpen eller startmotorn. Jag provade då att koppla förbi tändningslåset direkt på batteri, då startar bilen utan problem. Och den går att vrida av med nyckeln precis som vanligt.
Men precis som du skriver så är det den klenare kabeln till generatorn som inte har ström.

Jag har en som kan bilel som kommer och kikar på mitt problem under helgen, jag återkommer efter det om probelmet kvarstår.
Trevlig helg!

Re: Ingen ström till startmotor?

Posted: 2021-03-12 20:41:30
by Davey
Det låter ju som det kan vara switchen på tändlåset som är dålig, inte alldeles ovanligt på gamla bilar...
Men den klena kabeln på generatorn ska inte ligga på 12V när du bara vrider på tändningen, den lägger sig på batterispänning först när motorn är igång och generatorn snurrar.
Du har inget larm som spökar? De flesta larm bryter ju startmotorkretsen, och beroende på konstruktion och inkoppling så kan det hända av lite olika skäl om något gått snett...

F.ö. misstänker jag att schemat du klippte in ovan är till en senare årsmodell än -84, så lita inte blint på att det stämmer med din bil till 100%.

När det gäller färger på kablar i bilar... Det finns inga absoluta regler. Tyska bilar brukar ha brunt på jordkablar, många andra svart. Batteri + är oftast rött, men grova kablarna till startmotor/generator kan mycket väl vara svarta. I schemat ovan så är ju både plus och minus från batteriet svart. Men det är ju ingen förväxlingsrisk där.