Page 2 of 3

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-03 16:13:10
by felix83
Jag hittade detta kit på Autodoc: https://www.autodoc.se/jp-group/8177527
Givarringen som ska sitta på fördelaraxeln är snarlik den som sitter på min rotor. Det kostar så lite så jag slänger med ett sådant här kit på vinst och förlust nästa gång jag beställer därifrån. Det hade ju varit käckt att kunna fästa ringen på axeln och istället använda standard rotorarm.
thumb.jpg

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-13 21:42:54
by felix83
Jag gjorde rent kontaktytorna till rotorn och bytte fördelarlock, tändkablar och tändspole, utan förbättring. Eftersom den bara misständer under fullgas så testade jag att feta upp blandningen något, fortfarande utan resultat.
Nästa steg blir att kolla flöden och spridarbild. Eftersom bilen stått i 12 år innan jag köpte den så är det ju inte helt otroligt att en eller flera spridare är igensatta.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-13 21:52:17
by Janne J
Har du kollat tanken/bränslefiltret/pumpen?
Jag gjorde i ordning en 928 som hade stått över 20 år, där var allt ovan igensatt av kristaller från gammalt bränsle.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-13 22:30:21
by felix83
Janne J wrote: 2021-03-13 21:52:17 Har du kollat tanken/bränslefiltret/pumpen?
Jag gjorde i ordning en 928 som hade stått över 20 år, där var allt ovan igensatt av kristaller från gammalt bränsle.
Pumpen är ganska ny, filtret nybytt och alla bränsletryck var okej när jag testade. Så det borde vara grönt där, tänker jag.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 08:13:30
by Cédric
Bytte du tändmulen ? Min (1 år gamla) var upphov till mina misständningar för 2 år sen. Fick bli byte igen och då försvann det.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 11:06:38
by felix83
Cédric wrote: 2021-03-14 08:13:30 Bytte du tändmulen ? Min (1 år gamla) var upphov till mina misständningar för 2 år sen. Fick bli byte igen och då försvann det.
Tändmulen? Är det Rudolf det? :D
Eftersom mitt tändsystem är bytt för länge sedan så har jag den här modellen:
Tändmodul.jpg
Är det samma som du har?

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 13:10:07
by safe
Jag har en sån du kan låna.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 13:16:16
by Cédric
Haha hatar att skriva på mobilen, blir alltid fel nånstans :)

Denna körde jag senast(gått upp en del i pris sen förra året dock) , provade en dyrare hella först, men den blev kortlivad. Har testat biltema också, från nån saab, men den sprakar lite innan man startar motorn. Tyvärr är kvalitén på reproducerade delar till gamla bilar lite skakig. Min förra var från en gammal volvo 740 från 1985, den höll fram till 2019, lite mer imponerande :)
https://m.auto-doc.fr/beru/990989

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 14:10:04
by felix83
safe wrote: 2021-03-14 13:10:07 Jag har en sån du kan låna.
Jag ska höra med en kompis om han har en över, annars nappar jag gärna på det, tack!

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 14:13:50
by felix83
Cédric wrote: 2021-03-14 13:16:16 Haha hatar att skriva på mobilen, blir alltid fel nånstans :)

Denna körde jag senast(gått upp en del i pris sen förra året dock) , provade en dyrare hella först, men den blev kortlivad. Har testat biltema också, från nån saab, men den sprakar lite innan man startar motorn. Tyvärr är kvalitén på reproducerade delar till gamla bilar lite skakig. Min förra var från en gammal volvo 740 från 1985, den höll fram till 2019, lite mer imponerande :)
https://m.auto-doc.fr/beru/990989
Ja, min ser ju ut att ha hängt med ett tag så den kanske har passerat sitt bäst före-datum.
Hur yttrade sig dina misständningar? Mina är bara vid fullgas och belastning, det går att "torrvarva" utan problem. Det kanske är bränslerelaterat trots allt?
Äh, jag får prova mig fram helt enkelt.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 15:26:36
by Cédric
Nu har ju jag laddtryck, men det var samma sak för mig. Bara på fullast, i övrigt gick den bra.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-14 22:23:01
by felix83
Cédric wrote: 2021-03-14 15:26:36 Nu har ju jag laddtryck, men det var samma sak för mig. Bara på fullast, i övrigt gick den bra.
Då låter det som något som är värt att undersöka! Tack för tipset!

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-17 14:03:28
by joakim_adolfson
kolla fördelaraxeln för glapp.
är det tändspolen funkar den oftast som kall
kolla även bränsletryck, k-jetronic är mkt känsliga för lågt tryck då spridarna ej öppnar under 3bar.
bräsnlemunstyckena är mkt ofta igensatta åp dessa numera mkt gamla bilar.

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-17 15:09:51
by felix83
joakim_adolfson wrote: 2021-03-17 14:03:28 kolla fördelaraxeln för glapp.
är det tändspolen funkar den oftast som kall
kolla även bränsletryck, k-jetronic är mkt känsliga för lågt tryck då spridarna ej öppnar under 3bar.
bräsnlemunstyckena är mkt ofta igensatta åp dessa numera mkt gamla bilar.
Fördelaraxeln känns tight, tändspolen är ny. Bränsletrycken var okej när jag testade, men det kan ju fortfarande vara igensatt från bränslefördelaren till spridarna. Ska börja med att testa med en ny tändmodul, steget efter det blir spridarbild och flöde.
Tack för tipsen!

Re: 924 misständer under last

Posted: 2021-03-27 11:53:03
by felix83
En ny tändmodul gjorde ingen skillnad tyvärr! Jag lutar mer åt att det är bränslerelaterat (igen). Jag upptäckte idag att när bilen har stått en stund (eller längre) så drar den fint genom hela registret. Men när jag har kört en kvart-tjugo minuter så blir det successivt sämre igen. Så teorin nu är att det är skit i tanken (vilket kanske borde ha varit det första jag undersökte, skit i tanken var ordet) som sätter igen pumpen när det virvlat omkring en stund.

Jag har runt halv tank nu, ska köra lite mer innan jag undersöker saken närmare.
Vilket är det bästa sättet att tömma tanken på förresten? Det som verkar smidigast är väl att lossa slangen från pumpen och bygla relät, om ingen har någon annan fiffig idé?