Hårdlöda eller popnita huvlås

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 594
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Hårdlöda eller popnita huvlås

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Jag inser att de L-stag jag använder för att monter pinnarna till huvlåsen är lite för klena, 2 mm. Istället för att sätta dit nya tänkte jag prova att förstärka de gamla, med ett tvärgående stag, så att de blir mer av ett triangelstag än ett L-stag. Vad tror ni ska staget hårdlödas, popnitas eller skruvas? Jag skulle gärna pröva att hårdlöda (kul eftersom att jag aldrig gjort det) men är rädd att staget då blir hårt och sprött istället för segt. Vad tror ni?

/Staffan

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3212
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#2 Post by johan944 »

Huvlås ska i mina ögon ha svetsade fästen. Har sett tillräckligt med huvar släppa för att pinnarna inte har suttit ordentligt.
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 594
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#3 Post by mojo158 »

Hej,

Tack för svar.

/Staffan

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 929
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#4 Post by safe »

Hårdlödning, silverlod, gjort rätt är starkt. Det är inte sprött. Man måste dock ha bra grejer att värma med, det man ska löda måste bli rejält varmt "cherry red". Är det inte för stora saker så duger en map-gas brännare.
Brukar bara löda saker som rör och kopplingar, det är fint att använda för att få saker täta, eller för att foga ihop kopparlegeringar med järn, det är svårt att svetsa.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 594
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#5 Post by mojo158 »

Hej Magnus,

Jag tänkte nog inte att själva lödningen skulle bli spröd utan bitarna jag ska löda ihop. Uppvärmning leder till härdning och så vidare. Men tack för vägledningen angående temperaturen och hur man ser det.

Hälsningar
Staffan

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 929
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#6 Post by safe »

mojo158 wrote: 2020-11-26 08:37:46 Hej Magnus,

Jag tänkte nog inte att själva lödningen skulle bli spröd utan bitarna jag ska löda ihop. Uppvärmning leder till härdning och så vidare. Men tack för vägledningen angående temperaturen och hur man ser det.

Hälsningar
Staffan
Värmer du upp bitarna och låter de svalna så blir de mjukare än innan, de härdas bara om du kyler dom snabbt.
Härdning förutsätter också att järnet du jobbar med är härdbart, dvs har en viss mängd kol och då är stål.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 594
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hårdlöda eller popnita huvlås

#7 Post by mojo158 »

Aha, tackar!

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]