"Bakaxel" före 1985 och efter
Posted: 2020-11-18 13:43:32
På en av våra bilar så har vi problem med den ena bakre bärarmen, drivaxeln glappar. Vi har bytt hjullager, dragit åt alla bultar och muttrar men glappet kvarstår. Det är som att yttre hjullagret glappar i bärarmen. Bilen är en -84.
Nu har jag lyckats få tag i en "bakaxel" (vet att det förmodligen är fel betäckning, det är hela bärarm, torsionsrör, svärd konstruktionen) från en nyare modell, dvs den har aluminuim bärarmar.
Frågan är hur mycket jobb är det att byta hela "bakaxel" partiet? Passar det "bolt-on"? Jag har förstått att det förmodigen behövs nya drivaxlar. Är det något mer att tänka på?
Tanken är bärarm från vår andre 944, en -83, ska sättas på -84:an och att -83:an ska få alu bärarmsaxeln. Är vi helt fel ute och borde det göras på något annat sätt? Det verkar ju nästintill omöjligt att hitta stålbärarmar.
Nu har jag lyckats få tag i en "bakaxel" (vet att det förmodligen är fel betäckning, det är hela bärarm, torsionsrör, svärd konstruktionen) från en nyare modell, dvs den har aluminuim bärarmar.
Frågan är hur mycket jobb är det att byta hela "bakaxel" partiet? Passar det "bolt-on"? Jag har förstått att det förmodigen behövs nya drivaxlar. Är det något mer att tänka på?
Tanken är bärarm från vår andre 944, en -83, ska sättas på -84:an och att -83:an ska få alu bärarmsaxeln. Är vi helt fel ute och borde det göras på något annat sätt? Det verkar ju nästintill omöjligt att hitta stålbärarmar.