Page 1 of 1

Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-29 11:11:36
by MZM
I väntan på att byta kamrem är jag lite sugen på att se om bilen, som stått ostartad sen 2006/2007, ens startar.
Just nu står den utan kylare. Det jag funderar på är om man kan starta den för att se om den tänder eller ej utan att den har tillgång till kylarvätska?
Kan vattenpumpen ta skada? (den ska ifos bytas den med).

Lite intresserad vad mer som kommer komma till på "arbetsordern".

Bilen i fråga är en 944 S2-90.

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-29 12:38:51
by safe
Bara att starta den tar den nog ingen skada av.

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-29 12:47:41
by MZM
safe wrote: 2020-10-29 12:38:51 Bara att starta den tar den nog ingen skada av.
Jag tycker samma sak. Vill mest se om den vill starta över huvud taget och ev felsöka.

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-29 17:28:27
by johan944
Det är lugnt så länge som du inte låter motorn stå och gå en längre stund...

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-30 07:55:43
by MZM
johan944 wrote: 2020-10-29 17:28:27 Det är lugnt så länge som du inte låter motorn stå och gå en längre stund...
Perfekt.
Vill bara se om den tänder och går igång :D

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-31 06:57:00
by B_2
Jag hade nog väntat in kamremmen. Och om den har stått så länge, och hur länge kördes kamremmen innan den ställdes?
Visserligen håller den nog med obelastad motor, men F-n vad surt om den skulle gå av ålder, körda mil och taskiga förvaringsförhållanden. :cry:

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-31 13:27:59
by MZM
Jag startade den nyss. Gick igång på några sekunder. Bensinen var bättre förr helt klart :D.
Skönt att veta att den startar.
Så fort jag får tag på någon i närheten som inte ska hutlösa pengar för att byta remmarna och vattenpump så ska den få åka snöre.
Fram tills får jag börja se över bromsarna som ligger emot lite lätt.

Re: Starta 944:an utan kylarvätska?

Posted: 2020-10-31 18:03:45
by henca
Hoppas du hittar någon bra verkstad, helst med lite porsche-vana. De närmaste som jag känner till för dig är Porsche Center Jönköping, Sahlström Classic i Borås och Mobilmec i Växjö. Det är säkert inte svårt att hitta en verkstad som är villig att jobba med en Porsche, "det är bara en bil med en motor", men jag har genom åren sett många exempel på hur ovana verkstäder kan ställa till en del. Exempel på vad jag sett:

Sönderdragna hjulmuttrara av aluminium
Överfylld olja i luftkyld 911 vars oljenivå skall mätas vid varm motor och oljevolymen skiljer ett par liter mellan varm och kall olja.
Relä fäst med buntband på det stag som på en 928 roterar när framlysena fälls upp. Om jag tänt lyset utan att först flytta relät hade det nog blivit krossat och kablar avdragna.
Tillplattad oljeledning på sidan av luftkyld 911a. Från motorn bak går det en kylslinga till höger framskärm. De rören var det någon som tyckte passade bra för att sätta domkraften eller lyften.

m v h Henrik