DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
gyllee
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2020-07-05 18:05:41
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Contact:

DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by gyllee »

Hej!

Såg att det finns "solid state DME relay" att köpa här: http://www.ftech9.com/new-products/993-ssr-pp

Hur vanligt(eller rättare sagt hur ofta) är det att de går sönder?
Kan det var värt att köpa ett sånt på länken för att slippa det problemet framöver? 77usd känns dock något saftigt för ett relä..

Är rätt nybliven 944ägare men vad jag förstått så verkar de reläerna gå sönder titt som tätt.

//Oskar
User avatar
B_2
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by B_2 »

Njae. Titt som tätt är en överdrift, men skulle din bil stanna plötsligt under färd, så kan det vara en felkälla.
Och då kan man bygla med lite kabelskor ock kabel för att ta sig hem.
Att köpa ett begagnat eller nytt relä med rätt märkning och ha som reserv i handskfacket är den bästa lösningen.
Du får två nya vanliga reläer för det där priset, plus eventuell frakt.
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by Jarlingar »

Sök på forumet, finns nån kompabilitetstråd.
Finns nån ford som använder ett likadant relä.
Tips att ha en byglingskabel liggandes i handskfacket ;)
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by safe »

Det händer att de går sönder, men jag tror inte att jag hört någon som har haft sönder flera i samma bil. De är inte direkt dyra och en med en kabel stump kan man bygla ihop det för att komma hem, behöver inte ens kabelskor. Jag har byglat reläer genom att vira en skalad kabel runt benen på reläet och trycka fast.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Nicke36
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by Nicke36 »

Hej!
Jag har införskaffat ett sådant relä, har dock inte satt in det ännu. Men jag tänker mer som ett sätt att modernisera elektroniken. Det som gjorde att jag föll för det relät är att jag upplevt att mitt orginalrelä blir överhettat och att jag kommer att göra om hela bränslesystemet och då kan det vara bra att elliminera ev felkällor. Kan återkomma när jag satt in det och testat.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
944_Driver
Addict
Posts: 2255
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by 944_Driver »

Reläer i bilar som pajar brukar väldigt ofta göra det för att en eller flera lödningar givit upp. En snabb omlödning med lödkolv och lite nytt lödtenn brukar fixa biffen gratis. Fixa spolningen av vindrutan på BMW:n så förra veckan och det är inte första reläet som jag fixar.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by safe »

Ja, det är oftast inte det "mekaniska" i reläerna som pajar. Ett solid state relä har kanske inga exponerade lödningar som kan spricka (epoxi gjutet?). I några fall jag varit med om så har det inte varit reläet som varit boven utan sockeln där någon av terminalerna varit lite glapp.
Mekaniska reläer är en ganska "mogen" teknik som är driftsäker i årtionden, jag skulle vara mer tveksam till ett solid state. Har inte lust att vänta 20 år på en utvärdering av vad som är bäst....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by QV_ »

Största problemet jag har med elboxen i en 924 är alla "bileletriker" som kopplar in stora förbrukare på fel ställen och då drar för mycket ström genom för klena kablar/kontakter....

"kolla nu slår jag av och på med tändningen / lysknappen".
Detta utan att ta +matningen från ett vettigt ställe via ett relä.
Dessa fel blir svåra att laga, löda om ett relä vart 20 år är lätt.

Det finns korrekta utgångar på "elboxen" för att mata elstolar och annat om man bara läser elschemat!
Nicke36
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: DME-relä, hur ofta går det sönder? solid state-relä

Post by Nicke36 »

Har nu monterat och testat lite. Det verkar som det kräver lite mindre ström i startögonblicket än det vanliga. En "lekmans" slutsats. Batteriet var på 12,2 V och då brukar bilen vara svårstartad, det var den. Satte i solid-state relät och bilen startade utan bekymmer och jag hade inte laddat batteriet. Om det var relät eller slump vet jag inte. Antar att man får utvärdera efter att ha kört lite och så. Antar att man kan göra som man vill, och jag är inte händig med lödkolv så jag gillar tanken på att ha ett kretskort istället för spolar och lödningar...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users