Page 3 of 5

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-23 15:07:05
by safe
Jag tror biltemas sats funkar, men det är ju drygt 2000 kr.

Jag har en jag byggt men kommer inte åt den på någon vecka annars hade du kunnat låna den.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-23 15:49:15
by Peedster
Ok tack för heads up, jag kan ju alltid klippa in en avstängningsventil på en av slangarna om min modell har passande adaptrar/hylsor.

Schysst Magnus jag återkommer om jag har behov då!

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-26 22:54:47
by QV_
Om minnesbilden stämmer så behöver man avstängningskranen för att kontrollera max tryck.
Själva systemtrycket kontrolleras med kran "öppen"

Viktigt är att motorn varit kall i minst 4 timmar och att spänningen till WUR absolut inte får vara inkopplad, när man skall mäta trycket på kall motor.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-27 07:41:15
by felix83
Den här instruktionen gick jag efter när jag testade bränsletrycken på min motor:
https://www.tasteslikepetrol.net/2020/0 ... 2-testing/

(Den är till Fords 2,8-liters V6, men principen är densamma)

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-27 19:42:51
by Peedster
Lysande jag ska följa de!

Fick hem bränsleslangarna nu så ska klippa ihop de men tog bort de sablarna halsmandlarna igår så ordinerad vila närmaste dagarna så får nog vänta till helgen tyvärr...

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-28 13:29:27
by Bathory
Krya på dig :)

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-30 19:53:33
by Peedster
Tack Bathory, med tillräckligt med smärtstillande så är det ok!
Fick sug och gick ut och testade spridarna...
En av de sprutar igenom en liten stråle utan att jag rör luftvågen. När jag öppnar den händer ingenting dock...tänkte att spridarna är igensatta så kopplade bort de och körde slangarna direkt i behållarna. Då rinner det på men verkligen löjligt tryck och det rinner även om jag inte rör vågen.
Testade inkommande bränsle från pumpen dvs den som delar banjo vid inkommande bränslehuvud, den går till spridaren i insuget. Den sprutade på lite mer men fortfarande väldigt lågt tryck. Då kanske inte felet ligger på k-jet just nu utan tidigare i systemet.
Vad kan bromsa upp trycket mellan tank och k-jet? Hur många pumpar har en 77a och är det enda filtret det som sitter vid luftburken eller finns det nåt tidigare?
Soppan är helt mörkt röd men blandade i ny fräsch.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-30 20:06:43
by Peedster
Läser att pumpen ska pumpa 7,5dl på 30 sek, men kan jag göra det testet på den ledningen till spridaren i insuget IOM att den går raka vägen från filtret eller vilken ledning görs det testet ifrån?

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-30 21:35:45
by taxiande
Du kollar flödet vid bränslefiltret!
Du kan ha en dålig pump.
Du kan ha en dålig ackumulator.
Du kan ha bränsleledningar som separerat och ger dåligt flöde..

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-30 22:31:47
by Cédric
Kan också vara förfiltret inne i tanken som geggat igen.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-31 05:10:21
by Peedster
Flödet vid filtret dvs i utgående stora ledningen efter filtret?

Verkar som de tidiga bilarna inte har pumpen inne i tanken vilket är skönt. Så ser flödet ut så här?
Tank, filter i tank, pump utsida, ackumulator, ackumulator, filter, k-jet?
Är filtret en sån strainer som sitter i 944 då som en lång filtercylinder?

Hur funkar en ackumulator?

Så nästa steg är att kolla hur mycket soppa pumpen levererar på 30 sek och efter det tömma tanken och rensa filtret och börja bakifrån.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-31 08:54:16
by taxiande
Röd sås= rost! Det kan ha följt med en flaga som täppt till någonstans. Spridarna öppnar sig vid ca. 3 bar har jag för mig. Har du en spridare som pissar , så är antingen den dålig eller att du har för högt tryck i systemet och dom andra tre är dåliga och inte öppnar sig. Har du en spridare som står öppen hela tiden kommer den dränka cylindern och bilen kommer att bli svårstartad. Du behöver verkligen läsa på om hur hela systemet fungerar för att kunna få en uppfattning hur du ska gå till väga! Det finns både filmer och böcker även om dom inte är porschespecifika, så är systemet uppbyggd på samma sätt.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-31 10:42:08
by Janne J
Titta hur det ser ut i tanken, jag gjorde i ordning en 928 som hade stått över 20 år och den hade fullt med avlagringar överallt i tanken, filtret, pumpen. Fick tömma tanken och suga ut resterna som såg ut som kristaller med dammsugare, filter, pump och tankarmatur var bara att slänga.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-31 12:39:33
by safe
Mmm, kjet gillar inte smuts i bensinen...
Gör rent tank och ledningar, nya filter.

Re: Startbekymmer 924

Posted: 2020-10-31 23:15:30
by QV_
Bensinfiltret i motorrummet får du nog byta ut minst 1 gång. Kör aldrig utan detta!

Filtret i tanken på min är ett grovfilter och sätts inte igen så lätt.
Ackumulator, bakventiler och vissa O-ringar ger problem vid start av ljummen motor (efter att den varit varm) så dessa är inte ditt bekymmer just nu.