Startbekymmer 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Jag tror biltemas sats funkar, men det är ju drygt 2000 kr.

Jag har en jag byggt men kommer inte åt den på någon vecka annars hade du kunnat låna den.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Ok tack för heads up, jag kan ju alltid klippa in en avstängningsventil på en av slangarna om min modell har passande adaptrar/hylsor.

Schysst Magnus jag återkommer om jag har behov då!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by QV_ »

Om minnesbilden stämmer så behöver man avstängningskranen för att kontrollera max tryck.
Själva systemtrycket kontrolleras med kran "öppen"

Viktigt är att motorn varit kall i minst 4 timmar och att spänningen till WUR absolut inte får vara inkopplad, när man skall mäta trycket på kall motor.
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by felix83 »

Den här instruktionen gick jag efter när jag testade bränsletrycken på min motor:
https://www.tasteslikepetrol.net/2020/0 ... 2-testing/

(Den är till Fords 2,8-liters V6, men principen är densamma)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Lysande jag ska följa de!

Fick hem bränsleslangarna nu så ska klippa ihop de men tog bort de sablarna halsmandlarna igår så ordinerad vila närmaste dagarna så får nog vänta till helgen tyvärr...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3475
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Bathory »

Krya på dig :)
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Tack Bathory, med tillräckligt med smärtstillande så är det ok!
Fick sug och gick ut och testade spridarna...
En av de sprutar igenom en liten stråle utan att jag rör luftvågen. När jag öppnar den händer ingenting dock...tänkte att spridarna är igensatta så kopplade bort de och körde slangarna direkt i behållarna. Då rinner det på men verkligen löjligt tryck och det rinner även om jag inte rör vågen.
Testade inkommande bränsle från pumpen dvs den som delar banjo vid inkommande bränslehuvud, den går till spridaren i insuget. Den sprutade på lite mer men fortfarande väldigt lågt tryck. Då kanske inte felet ligger på k-jet just nu utan tidigare i systemet.
Vad kan bromsa upp trycket mellan tank och k-jet? Hur många pumpar har en 77a och är det enda filtret det som sitter vid luftburken eller finns det nåt tidigare?
Soppan är helt mörkt röd men blandade i ny fräsch.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Läser att pumpen ska pumpa 7,5dl på 30 sek, men kan jag göra det testet på den ledningen till spridaren i insuget IOM att den går raka vägen från filtret eller vilken ledning görs det testet ifrån?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
taxiande
S2-Poster
Posts: 205
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Du kollar flödet vid bränslefiltret!
Du kan ha en dålig pump.
Du kan ha en dålig ackumulator.
Du kan ha bränsleledningar som separerat och ger dåligt flöde..
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Cédric »

Kan också vara förfiltret inne i tanken som geggat igen.
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Flödet vid filtret dvs i utgående stora ledningen efter filtret?

Verkar som de tidiga bilarna inte har pumpen inne i tanken vilket är skönt. Så ser flödet ut så här?
Tank, filter i tank, pump utsida, ackumulator, ackumulator, filter, k-jet?
Är filtret en sån strainer som sitter i 944 då som en lång filtercylinder?

Hur funkar en ackumulator?

Så nästa steg är att kolla hur mycket soppa pumpen levererar på 30 sek och efter det tömma tanken och rensa filtret och börja bakifrån.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
taxiande
S2-Poster
Posts: 205
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Röd sås= rost! Det kan ha följt med en flaga som täppt till någonstans. Spridarna öppnar sig vid ca. 3 bar har jag för mig. Har du en spridare som pissar , så är antingen den dålig eller att du har för högt tryck i systemet och dom andra tre är dåliga och inte öppnar sig. Har du en spridare som står öppen hela tiden kommer den dränka cylindern och bilen kommer att bli svårstartad. Du behöver verkligen läsa på om hur hela systemet fungerar för att kunna få en uppfattning hur du ska gå till väga! Det finns både filmer och böcker även om dom inte är porschespecifika, så är systemet uppbyggd på samma sätt.
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Janne J »

Titta hur det ser ut i tanken, jag gjorde i ordning en 928 som hade stått över 20 år och den hade fullt med avlagringar överallt i tanken, filtret, pumpen. Fick tömma tanken och suga ut resterna som såg ut som kristaller med dammsugare, filter, pump och tankarmatur var bara att slänga.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Mmm, kjet gillar inte smuts i bensinen...
Gör rent tank och ledningar, nya filter.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by QV_ »

Bensinfiltret i motorrummet får du nog byta ut minst 1 gång. Kör aldrig utan detta!

Filtret i tanken på min är ett grovfilter och sätts inte igen så lätt.
Ackumulator, bakventiler och vissa O-ringar ger problem vid start av ljummen motor (efter att den varit varm) så dessa är inte ditt bekymmer just nu.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users