Startbekymmer 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3191
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by johan944 »

Låter som att det kan vara något som hindrar flödet ut ur tanken.

Hur gjorde du när du tömde ur den gamla soppan?
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
taxiande
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Har du skruvat loss locket i botten av tanken och rengjort?
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Gör om gör rätt...hade spolat soppa genom tanken några gånger men fick upp först tanknivågivaren och lyste ner och såg en sörja där nere samt en metallbit som en 5 krona som hade hamnat där på nåt sätt..
Öppnade då bottenlocket vilket var fullt av rostsörja.
Borstade/skrapade massor i med filtad soppa, borsta igen, soppa, borsta om och om. I med t-röd i tanken osv.
Nu är den grundligt rengjord och jag körde systemet inkopplad och levererade 7,5dl igen!
Öppnade botten igen och städade sen tillbaka och monterade det nya förfiltret och då pumpade den 1 liter!
Imorn blir det mer ny soppa och spola det sista sen dit med soppafiltret och testa spridarna igen och hoppas kunna göra startförsök imorn!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Uppdatering:
Spolade fram ren soppa till filtret och kopplade sen in ledningen till k-jet och körde spridarna med vågen öppen.
Det sprutade på jättefint och lika mycket mängd! De håller även tätt!
Så vred på nyckeln och den kör på starten men vill inte starta men när jag startgasar in i gummibälgen ovan luftvågen så startar den nån sekund sen dör.
Tips på nästa steg den får Mao inte soppa när jag crankar? Testade att ha vågen lite öppen men det hjälpte inte heller...
Men jag gav upp när jag kollade vid soppapumpen om det var tätt men såg en liten stråle och droppar komma ifrån slangen som går till ackarna...den tre-delade. Så rev ner den och ackarna och frågan är vad jag gör nu?
Det är på trycksidan men kan jag kapa av kopplingarna och köra ny slang och t-kors osv och köra slangklämmor eller måste det vara pressat?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Cédric »

Hydroscand fixar pressad slang som man vill ha den, men bara för att testa så kam du köra med klämmor. Har du en liten/två små eller en stor ackumlator?
taxiande
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Har du mätt bränsletrycket?
Om du har pumpen igång, känner du mycket eller lite motstånd när du höjer bränslevågen?
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Med rätt storlek på slangen över anslutningen så funkar det bra med en slangklämma. Snyggare med pressad förstås.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Kan fortfarande inte lägga upp bilder sen forumtrasslet!

Jag har 2 små ackar så den 3-delade ackledningen.
Kanske ska testa med slangklämmor först.

Inte mätt trycket än det började läcka/spruta så rev ner allt då istället. Men pumpen levererar typ 1,5l på 30 sek nu så det är ett rejält tryck. Råkade sätta dit en för stor kopparbricka vid inkommande bränsle vid k-jet och det sprutade under väldigt högt tryck men tyckte det var ett motstånd när jag lyfte vågen men det var så kort tid.

Magnus är du i Stockholm och har mätaren här?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
taxiande
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

När bilen är kall ska vågen gå lätt att trycka upp=lågt bränsletryck. När bilen är varm ska det vara ett motstånd när du trycker upp vågen. När du hade mycket skit i tanken, så skulle jag rekommendera att skruva loss WUR och rengöra den. Den kan ställa till med mycket om den är igenslaggad!
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Inte i Stockholm just nu, men nästa vecka. Bra att du påminde mig om mätaren!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Ok jag ska kolla lite WUR info och plocka den!

Struntade i Hydroscand osv och sågade upp gamla presskopplingarna och fick då fram fina slangkopplingar så nu har jag ny slang och starka slangklämmor aldrig i livet att det kommer läcka! Blev snyggt och kunde göra lite längre slangar för enkel montering.

Yes schysst Magnus!

Passade och på att borra upp tändlåset och fila ner nödvändigt gods så att jag nu kan använda skruvmejsel att starta med. Fick inte med någon nyckel till bilen och denna var redan hackad.
Tydligen passar låskistor/tändlås från Golf 2 så ska köpa en ny uppsättning.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Liket lever!!!

Monterade tillbaka den hemmagjorda ledningen och gjorde nytt försök att få igång. Först lite startgas osv och lite taktiskt gasande...så kom den igång väldigt oroligt och det bolmade vit rök från avgas, motor och genom växelspakshålet...
Tror det står en del vatten i avgaser.
Efter ett tag började den gå riktigt fint faktiskt så sänkte ner och provrullade lite fram och tillbaka. Hade aldrig testat kopplingen men den funkar tack och lov!
Bromsar ligger an och det får bli nästa projekt!

Vore intressant att mäta soppatrycket och jag vet ju inte om kallstartsspridaren eller wur funkar ännu heller?

Stort tack för alla tips och trix av hjälpsamma medlemmar!!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 260
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by felix83 »

Strålande nyheter! Bra jobbat! :D
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by QV_ »

Peedster wrote: 2020-11-05 21:57:58 Passade och på att borra upp tändlåset och fila ner nödvändigt gods så att jag nu kan använda skruvmejsel att starta med. Fick inte med någon nyckel till bilen och denna var redan hackad. Tydligen passar låskistor/tändlås från Golf 2 så ska köpa en ny uppsättning.


De är nog inte bara GOLF2 utan även äldre som passar.
När det gäller villorna i dörrlåsen så är de samma långt upp i tiden. Plockade lås från en GOLF V om inte minnet sviker mig.
Eftersom villorna i tändningslåset är kraftigare så tyckte jag att det var enklare att byta villorna i alla andra lås.
Bakluckans lås kräver ett tunt drivdon för att få ur ett stift innan man kan fixa till låset.
Även tanklockets lås går att bestycka om. Nu har jag bara en nyckel till alla lås (ja inte handskfacket då)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]