Startbekymmer 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Håller på och försöker få liv i en 924 som stått i drygt 20 års tid och blev lite överraskad att ganska mycket funktioner ändå verkar funka förutom just att den inte vill starta...

Den har dock bestyckats med massa fuldragen el med vanliga hus-elskablar så har flertalet gul/gröna jordkablar som representerar plus och blåa neutralledare som går kors och tvärs så osäker på funktionen på allt.

Skulle bli oerhört tacksam om någon 924-Guru kunde beskriva en 77as elsystem i korthet.

Bilen har den tändenheten vid batteriet, transistorerna 0,4v och 0,6v till höger om tändspolen. Det satt 2 okopplade kabelskor vid tändspolen men de var klippta innanför torpedväggen.

Jag får iaf gnista på stiften och tänkte testa spridare men en av de stålomspunna spridarslangarna mellan k-jet och spridare gick sönder. Verkar vara svårt att hitta ersättningsslang med banjokoppling på båda sidorna?

Sen är det många klippta kablar runtomkring motorn men det stora frågetecknet är en 2 polskontakt som går från stora kablaget inte når fram till k-jet gummiklumpen med vågen. Hur jag än vrider och drar så är det 5-6cm kvar. Hur Tidan ska den gå om den nu ska dit? Vad gör den givaren/kontakten?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Cédric »

76 och iaf tidiga 77or skiljer sig en del från dom senare på det mesta. Ska inte den sladden gå till luftvågen nånstans? Tror att det är för att triggabränslepumpen. Erik Danielsson med den gröna 76a 924an har bra koll på tidiga bilarnas egenheter, han läser här sällan nu för tiden dock, jag kanske får släpa in honom i matchen :)
taxiande
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Det är en brytare för pumpen, den slår av pumpen om bilen ligger upp och ner!
Prova och bygla kontakten
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Tack, vi får hoppas att Erik kan bli insläpad då! :-D

Bygla som att koppla ihop polerna bara? Så jäkla sjukt att den inte når fram hur jag än försöker!

Vad tror ni om spridarslangen, verkar vara klurigt att hitta ersättare.

Fick hem nya tändkablar och det är modellen med en stor plåthylsa istället för gummiskydd och överallt på nätet är det rätt modell med plåthylsan men kanske inte gäller för de tidiga bilarna heller? Även rotorn var av vanlig typ medans den som sitter i har en metallkrans undertill med mellanrum för att trigga någon givare i fördelaren.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
taxiande
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by taxiande »

Ta med den trasiga slangen och åk till hydroscand eller motsv. Så tillverkar dom en ny.
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 260
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by felix83 »

Om du DM:ar mig din e-postadress så skickar jag en PDF med kopplingsschemat i färg. Har skrivit ut och laminerat, oslagbart vid felsökning! Det är dock till USA-bilarna så eldragningen till lamporna skiljer sig lite, men övrigt är samma såvitt jag har sett.
Och om jag inte missminner mig så är kontaktdonen i motorrummet färgkodade, så kabel med grått kontaktdon går till grå kontakt o.s.v.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Tack Felix!
Har kollat igenom din tråd vilken är väldigt informativ och hade tänkt kontakta dig med den kunskap du arbetat upp på din 77a 👌🏼
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 260
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by felix83 »

Peedster wrote: 2020-10-19 18:33:17 Tack Felix!
Har kollat igenom din tråd vilken är väldigt informativ och hade tänkt kontakta dig med den kunskap du arbetat upp på din 77a 👌🏼
Kul att höra, tack för det! Det är bara att hojta till! :#cheers:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Det är egentligen inte så mycket el som behöver fungera för att bilen ska kunna hoppa igång.
Se till att bränslepumpen går, bygla reläet till att börja med så du vet att pumpen går. Får man igång det så kan man reda ut problemen i elen sen.

Innan du kommer dit kolla ifall du har gnista, bilar tänder alltid på startgas om det finns gnista.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by QV_ »

Skärmklipp.PNG
1. Skarvstycke för att koppla loss motorns "elsystem". Måste lossas om du skall kontrollera bränsletryck vid kall motor.
2. Kallstartsventil, styrs av en (dyr) tidstermostat som sitter i bakkant av toppen.
3. WUR. Spänningsmatas med 12V för att den skall värmas upp fortare. Dock kommer motorns temp att göra den varmare än elen klarar, men då tar det för lång tid.
4. ??? (kommer inte ihåg förkortningen) Ändrar luftmängden. Spännigsmatas med 12 V för att...........
5. Tändspole. Vid någon årsmodell (min 80 har det) så infördes motståndstråd i kabelhärvan istället för löst motstånd. Så se upp vid av byte av spole.
6. Jordanslutning. Denna behövs och blir djävligt varm om den glappar. Man bränner sig på den! Undrar hur jag vet det!

Om banjo har samma storlek till "2" så kan du låna den och plugga med din befintliga.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 260
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by felix83 »

QV_ wrote: 2020-10-20 18:56:25 Skärmklipp.PNG

1. Skarvstycke för att koppla loss motorns "elsystem". Måste lossas om du skall kontrollera bränsletryck vid kall motor.
2. Kallstartsventil, styrs av en (dyr) tidstermostat som sitter i bakkant av toppen.
3. WUR. Spänningsmatas med 12V för att den skall värmas upp fortare. Dock kommer motorns temp att göra den varmare än elen klarar, men då tar det för lång tid.
4. ??? (kommer inte ihåg förkortningen) Ändrar luftmängden. Spännigsmatas med 12 V för att........... AAR, Auxiliary Air Regulator
5. Tändspole. Vid någon årsmodell (min 80 har det) så infördes motståndstråd i kabelhärvan istället för löst motstånd. Så se upp vid av byte av spole.
6. Jordanslutning. Denna behövs och blir djävligt varm om den glappar. Man bränner sig på den! Undrar hur jag vet det!

Om banjo har samma storlek till "2" så kan du låna den och plugga med din befintliga.
Bra sammanfattning! Ett par inflikningar från mig:
1. Behöver inte lossas för att mäta kontrolltrycket vid kall motor, det räcker med att lossa kontaktstycket till WUR:en
2. Benämns på engelska ofta CSV, Cold Start Valve. Matas (vilket QV redan beskrivit) av Thermo-Time Switch
3. Borde egentligen heta kontrolltrycksregulator då den påverkar kontrolltrycket hela tiden, inte bara vid kallstart. Får +12 V från bränslepumpsrelät. Har ett filter på inloppssidan som lätt sätts igen vilket gör att bilen går magert vid kallstart.
4. AAR, Auxiliary Air Regulator. Ger mer luft = högre tomgångsvarvtal vid kallstart. Öppnas av en bimetallfjäder vilken matas med +12 V från Thermo-Time Switch. Öppningens storlek vid kallstart går att justera via en mutter på baksidan, bra om man har för låg tomgång vid kallstarter.

Thermo-Time Switch:en (bra svensk benämning sökes!) slår ifrån när motorn blir varm vilket leder till att AAR:en stängs och CSV inte aktiveras vid varmstart.
Last edited by felix83 on 2020-10-21 06:25:02, edited 1 time in total.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by QV_ »

Ja det räcker med att lossa kontakten vid WUR men jag ansåg att den satt sämre till och det är fysiskt enklare att lossa skarven. Att det övriga dör gör inget praktiskt.

AAR matas inte ifrån Thermo time switch på min motor.

Termotime switch är ett termiskt relä som får värme från 2 saker.
1 motorns temp
2 ett värmeelement i switchen.
Är den riktigt kall så släpper den igenom 12V i upp till 10 sekunder. När jag kopplade upp en provkrets i 10 grader så var det runt sekunden.
På min motor så är det bara kallstartsventilen som får spänning i från den och alltså matar in bränsle under den tid som termo-tids swichen är aktiverad. Gör man flera startförsök efter varandra så blir switchen uppvärmd allt eftersom och genererar mindre och mindre tid.

När man matar AAR med 12 V så tar det 30 sekunder (eller mer) för att ventilen skall röra sig till ändläge.
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by Peedster »

Fint, tack för inputs gents! 🙏

Pysslade lite på kväll, bytte tändstift vilket tog ett tag och funderade över de nya tändkablarna. Tror att de kommer att funka ändå men då måste jag ta bort den gängade toppen på stiften annars bottnar de inte i kabelkontakten. Är detta en funktionell lösning? Det verkar sitta bra ihop.

Bytte luftfilter och kollade på vågen, behövs ju ändå för att kolla spridarna väl? Man trycker ner vågen och spridarna ska spruta?
Luftfiltret var det värsta jag sett, slitigt och fullt med oljeklet. Vandrar oljan baklänges?

Bränslepumpen går så fort jag sätter på tändningen och skapar tryck mellan filter och k-jethuvudet.
Så om jag har tryck dit och gnista så borde det då bara vara att spridarna inte öppnar?

Bra tips på att låna soppaledningen från wur, den behövs Mao inte vid uppstart eg? Hur funkar den, tar från bränslehuvudet och värmer och sen tillbaka dit som en värmeväxlare?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by safe »

Wuren är en bränsletrycksregulator. Den reglerar motrycket du känner när du lyfter luft/bränsle vågen. Elen till den värmer en bimetall som höjer motrycket vilket ger mindre soppa till spridarna eftersom vågen inte kan lyfta lika högt.
Så behåll alla bränsleledningar kopplade.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3191
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startbekymmer 924

Post by johan944 »

Ang tändstift och kablar så beror det helt på modell om du ska ha "hatten" på tändstiftet påskruvad eller inte.

Tänk på att om du lossar någon av banjoskruvarna så Måste/bör du byta kopparbrickorna runt den banjon också.

Har du kollat brytarspetsarna? sitter nedanför rotorn (innuti fördelaren alltså)
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users