Köpte en tidig 44 nyligen som varit avställd av oklar anledning sedan 2005.
Först hände ingenting när jag vred nyckeln. "Slet" då ut en larm med imobilizer som inte funkade och kopplade ihop stor röd/svart kabel under säkringsboxen som larmet hade gått igenom. Den gick slutligen upp till tändlåset.
Efter detta crankar motorn iaf men ingen gnista på stiften. Har efter det testat coilen i vår 968 som startar fint med den, coilen har 12V på sig, bytt fördelardosa och tändstift. Har tagit ut "ignition switch" och mätt upp 0 motstånd när jag vrider på nyckeln så den anses väl funka? Dock liten spricka i den så värt att byta ut ändå.
Hör dock ingen bränslepump längre men det gjorde jag från början.
Skulle vilja testa DME-relät men som verkar heta bränslepump-relä på de tidiga bilarna. Stämmer det att brygga 30, 87 & 87b för att köra soppapump och ge signal till DME/Motronic?
Sista steget är väl att låna nåns fungerande Motronicbox och byta speed/reference sensors?
Vad kan jag annars göra för att se om spridare/bränslepump funkar som de ska?
Nån meckkunnig i Stockholm som har alldeles för mycket fritid är gärna välkommen över och felsöka med mig


Mvh Peter