Page 1 of 1

944 blir för varm

Posted: 2020-09-14 22:25:17
by LJAndersson
Hej! Till och börja med vet jag inte om jag lägger tråden rätt eller inte, ni får rätta mig. Jag har en 944 från 83 som blir för varm. Jag har bytt nästan allt, Topplockspackning (planat topp) vattenpump med termostat, värmepaket, slangklämmor sett över allt hittar inge självklara läckor. Kylaren är inte så färsch men jag har spolat igenom den och tycker att flödet är bra. Bilen blir fortfarande varm jag har försökt alla 100 olika luftnings metoder. Kylaren känns inte så varm men små kanaler som sagt så kanske bara känns måttligt varm? Fläkt startar väldigt sälla, kontakt, relä och hela den biten funkar. Vad gör jag nu? Felsöker kylaren? Kan någon ge mig ett exakt sett att lufta bilen på? Jag blir snart tokig. Tack

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-09-15 06:00:46
by Arne87
Der är väl gel kategori men der får någon annan fixar.
Om motorn blir varm men kylaren är bara lagom varm då är det termostaten som inte öppnar eller sitter fast.

Sedan är det också knepigt att lufta en 944. Många lyfter bilen lite på förarsidan så att man får högsta punkten där skruven sitter.
Det kan också var så att det är en luftbubbla före termostaten. Gamla mek borra ett 1-2mm hål i termostaten så att luften kan cirkulera.
/Arne

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-09-15 07:58:32
by LJAndersson
Okej, har provat kört utan termostat. Kan det påverka cirkulationen. Måste man köra med termostat pga vattenpumpens flöde?

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-09-15 09:49:57
by Arne87
Utan termostat borde motorn inte blir varm.
Det låter som luft i systemet.

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-09-16 20:01:57
by 944_Driver
Kan man inte vända termostaten fel på de här kärrorna?

Annars är det som sagt lite pyssel att lufta vill jag minnas från min 944-tid. Men inte värre än på en del andra 80-talare som gamla bmw. Höj fronten, fyll på så mycket det går, starta och låt gå någon minut, varva upp några gånger till 2000-3000 varv för att få lite fart på vätskan så kan ev luftbubblor flytta på sig. Stäng av och lufta igen, fyll på om det går, starta igen. Upprepa.

// Magnus

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-09-24 08:21:09
by AndersH
Är du säker på att den blir för varm på riktigt? Eller är det bara tempmätaren som visar högt?
Min visar gärna såhär, eller ännu högre, utan att vara för varm.
Image

/Anders

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-10-03 19:42:52
by LJAndersson
Den kokar så det blir för varm. Kylaren blir inte varm, ska djupdyka mer när jag har tid. Tack

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-12-16 15:42:16
by Thbi
byt lock eller packning på kylvattenbehållaren är det inte tätt så kockar bilen

Re: 944 blir för varm

Posted: 2020-12-17 19:45:20
by 944_Driver
Koka termostaten på spisen så du ser att den öppnar som den ska.
Kolla att den sitter rätt.

Övre kylarslangen ska rätt snabbt gå från småvarm till riktigt het när termostaten öppnar och då ska kylaren också börja värmas upp. Slangen ska också bli rätt hård när temperaturen ökar och systemet är tätt som det ska.

// Magnus

Re: 944 blir för varm

Posted: 2022-07-31 11:57:23
by LJAndersson
Tack för hjälpen alla. 3 Problem tror jag som orsakade allt. 1. Kylaren var full med rost, ny kylare så flödade det som det skulle. 2 Jag köpte trycktest för kylarkrets på biltema så jag fick ur all luft. Samt att jag har något sorts elfel som gör att mätarhuset visar högre temp än vad det faktiskt är.

Re: 944 blir för varm

Posted: 2022-08-01 14:01:47
by safe
Man ska nog vara försiktig med att köra utan termostat, det är inte så att den får "fullt flöde" ut i kylaren utan den. När termostaten är stängd så cirkulerar vattnet i motorn och när den blir varm så cirkulerar den ut vattnet i kylaren och stänger kanalen in i motorn. Tar man bort den så kan den återcirkulera varmt vatten i motorn istället för att skicka det till kylaren, alltså kyls motor sämre.