Input inför kopplingsåtgärder....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Input inför kopplingsåtgärder....

#1 Post by Peter O »

I vinter har jag tänkt byta urtrampningslagret (gissningsvis en hel del mer grejor, men det är oljudet från lagret som initierat åtgärden....) och som förberedelse har jag kollat Youtube, Pelicanparts, Rennlist m fl och det finns ju gott om guider och info. Jag har också bekantat mig med undersidan av bilen då jag blev tvungen att renovera slavcylindern i somras.... Lite raljant, men när man konstruerade bilen verkar man ha börjat med kopplingen och sen klätt in den med resten av bilen...

Ni som gjort detta på en Turbo (Turbo S från -88 i mitt fall), hur mycket av avgassystemet måste man ta ner? Kan röret mellan wastegate och turbon sitta kvar, eller får man inte ner kopplingskåpan då? Sen ser ju alla synliga bultar och muttrar rätt hoprostade ut (gissar att det gäller även de som inte syns...) så det lär väl gå åt rostlösare i mängd och behövas värme. Kommer man åt vettigt med värme, eller är det också ngt som kräver kreativa lösningar?

Hälsningar,
Peter

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Input inför kopplingsåtgärder....

#2 Post by johan944 »

Ett tips i förhand är att när kåpan är nere så sågar du bort dom två mellanväggarna som sitter runt givarna till svänghjulet. Underlättar något extremt om du måste ner med kåpan igen då givarna kan sitta kvar.

Dom riskerar nämligen att gå sönder när dom ska demonteras eftersom dom är i någon form av stål och sitter i ett alu fäste. Brukar ha korroderat ihop rätt bra..
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Input inför kopplingsåtgärder....

#3 Post by Peter O »

Tack för det tipset!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users