Page 1 of 1

Input inför kopplingsåtgärder....

Posted: 2020-08-19 20:54:15
by Peter O
I vinter har jag tänkt byta urtrampningslagret (gissningsvis en hel del mer grejor, men det är oljudet från lagret som initierat åtgärden....) och som förberedelse har jag kollat Youtube, Pelicanparts, Rennlist m fl och det finns ju gott om guider och info. Jag har också bekantat mig med undersidan av bilen då jag blev tvungen att renovera slavcylindern i somras.... Lite raljant, men när man konstruerade bilen verkar man ha börjat med kopplingen och sen klätt in den med resten av bilen...

Ni som gjort detta på en Turbo (Turbo S från -88 i mitt fall), hur mycket av avgassystemet måste man ta ner? Kan röret mellan wastegate och turbon sitta kvar, eller får man inte ner kopplingskåpan då? Sen ser ju alla synliga bultar och muttrar rätt hoprostade ut (gissar att det gäller även de som inte syns...) så det lär väl gå åt rostlösare i mängd och behövas värme. Kommer man åt vettigt med värme, eller är det också ngt som kräver kreativa lösningar?

Hälsningar,
Peter

Re: Input inför kopplingsåtgärder....

Posted: 2020-08-19 21:33:27
by johan944
Ett tips i förhand är att när kåpan är nere så sågar du bort dom två mellanväggarna som sitter runt givarna till svänghjulet. Underlättar något extremt om du måste ner med kåpan igen då givarna kan sitta kvar.

Dom riskerar nämligen att gå sönder när dom ska demonteras eftersom dom är i någon form av stål och sitter i ett alu fäste. Brukar ha korroderat ihop rätt bra..

Re: Input inför kopplingsåtgärder....

Posted: 2020-08-19 21:47:05
by Peter O
Tack för det tipset!