2 ½" eller 3" kvistfritt?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Ska byta ut lapptäcket till avgassystem på min -83 944.

Kan inte bestämma mig om jag ska bygga i 2½" eller i 3".
Motorn kommer få respiratorandning i form av en Eaton m62..

Vad skulle du valt?

Vill ha ett dovt härligt avgasljud och inte "skramlande" högfrekvenser om ni förstår vad jag menar?

Tänkte två ljuddämpare av högflödes typ, den bakre s-form invändigt.
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Kom igen nu, något tips måste ni väl ha..? :wink:

Val av ljuddämpare?
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3191
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by johan944 »

Tall brukar väl vara ganska så kvistfritt? Men jag vet inte om en 3" tallplanka flödar så bra :p
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Janne J »

Jag har aldrig hört något eftermarknadssystem som låter bra på en 944. En 85B som jag köpte för några år sedan lät som en korvkiosktrimmad 740 och jag bytte snabbt till original. Kompisen har en 944 turbo med ett rostfritt system som också lät skit, inte alls Porsche, han bytte också till original.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by safe »

Inte många 944or som låter bra utan att det blir lite 740 av det när det moddas. Rostfritt blir lite skramligt tycker jag. Dämpa ordentligt, hellre tyst än 740.
Kompisens turbo cup lät väldigt bra, men det var ett originalsystem av något slag (cup:arna kom med flera system från fabriken). Själva turbon kanske hjälper till med att få bort ljudet av 740 så man kan ha lite mindre ljuddämpare.

Byggde ett 3" till min 924 förra helgen med en lång rund smal dämpare i mitten och en kort tjock oval i slutet, allt från Biltema. Kan inte starta den än på ett tag och det är också en mindre motor.
Hade jag varit du så hade jag gjort något liknande 3" så mycket ljuddämpare som möjligt och i svartstål.
Alternativt hitta ett bra original, de brukar hålla väldigt länge
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Janne J »

Turbons slutburk på en n/a låter dovt och gott, har själv provat!
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Är den 3"?

Tror den blir svår å finna i rostfritt dock, eller?
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Det rostfria jag har är mejerirör med 1mm godstjocklek så tror det är en ganska god förutsättning för gott ljud :)
Många dissar simons har jag märkt..

Kanske ska testa rakaror.o.se å deras 2.5" 115x400 som mittdämpare och 101x203x500 s-form som slutdämpare.
https://rakaror.o.se/Bilder-bra-rostfri ... mpare.html
3" kan inte ska behövas på en 2.5L motor..? även om den tvångsmatas lite...
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-08-10 18:23:18
Vill ha ett dovt härligt avgasljud och inte "skramlande" högfrekvenser om ni förstår vad jag menar?

Det rostfria jag har är mejerirör med 1mm godstjocklek så tror det är en ganska god förutsättning för gott ljud
Rostfritt brukar ge ett speciellt vasst, raspigt ljud, det sjunger liksom materialet, inte dovt som du vill ha. 1 mm låter lite tunt också vilket borde göra det ännu vassare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Ja jag läste på lite igår och 3" verkar inte vara ovanligt med 2mm godstjocklek :shock:

Kommer ju väga bly det här...

Men iaf..
1 Grövre rör ger dovare ljud så 3" it is
2 längre ljuddämpare före korta gynnar också lägre frekvenser.
3 om man kunde hitta högflödes dämpare med Koniskt perforerat innerrör så ska det vara riktigt mumsigt för dovt ljud.
4 sista ljuddämparen så långt bak som möjligt = dovt
5 dämpat ändror, men vart fasen hittar man det?
6 långa raka rör gynnar resonanser tyvärr, lätt att undvika på en 944'a.... :|

Så jag tror jag tänkte ganska rätt från början.
Bygger med dom rör jag har först då dom är gratis, blir det obra så kapar jag upp det och svetsar i rör i grövre gods.
Då så många dissar Simons så testar jag med rakaror enligt tidigare.
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by safe »

Gratis är gott!
Jag byggde av Biltema för det var billigt. Rostfritt struntade jag i för de kommer hålla tillräckligt länge ändå och antagligen ingen vinterkörning, å så ville jag inte ha det rostfria ljudet.
Har 4 små Biltema ljuddämpare på min 911a, det är nästan lite för tyst... funderar på att ta bort 2...

I min erfarenhet så är stor volym i dämparen viktig för dämpningen, avgaserna måste kunna expandera, böjar är också i systemet är också bra så att ljudet reflekteras och studsar inte bara kan gå rakt igenom. Det sista är svårt kanske i en 944a men sista dämparen får man välja någon bra variant av.
En roterande ljuddämpare (turbo) dämpar fint också! ;)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by Jarlingar »

Ska sätta mig i skolbänken igen nu i höst för första gången på 20år.. så måste hålla i slantarna lite ett tag nu, annars hade jag nog byggt i vanligt stål.
Prisskillnaden är inte stor mellan vanligt å rostfritt iaf på ljuddämpare.
Så nu får det bli billigt och köra på dom bitar jag har, får väl kränga det sen i värsta fall å bygga nytt när kulorna börjar rulla in igen.
chrix
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 2 ½" eller 3" kvistfritt?

Post by chrix »

Tycker både min och polarens S2 låter lagom och rätt bra med "Dansk" rostfritt system
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Cykel...
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users