Hej
Min 924S ger blå rök ifrån sig, speciellt när motor är kall.
Blå rök = oljeförbrukning.
Gjorde en kompressionstest pä kall motor: ca 12,5 på alla 4.
Sprutade på lite motorolja på kolvarna och gjorde en ny komptest på kall motor: ca 17 pä alla 4.
Varifrån kommer den stora skillnaden?
Det jag ville få ut var om det är ventiltätningar som har blivit hårda och släpper igenom olja eller om det är kolvringarna som är slitna.
Jag vet att kolvarna inte är riktigt runda när motorn är kall och de höjda värden kan bero på det när jag ”förseglar” tryckförlusten nedåt med olja på kolvarna.
Jag skulle kanske gjort komptesterna med varm motor. Men nu har jag redan demonterat en del.
Egentligen vill jag bara ta ner toppen, renovera den och byta ventiltätningarna.
En annan sak som ni få ta i beaktning är att vevhusventilationen har tryckt upp lite olja i luftfiltret.
Pga övertryck i vevhuset med dåliga kolvringar?
Jag vill helst inte ta ut motorn för att byta kolvringarna om jag inte måste.
Bilen har gått ca 15000mil, men verkar har inte sköts så bra av förre ägaren.
Ronald
Kompressionstest, blå rök
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2020-07-15 15:48:47
- Telefon: 0701681779
- Bilmodell: Porsche 924S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
- Jarlingar
- S2-Poster
- Posts: 292
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Kompressionstest, blå rök
Blårök acceleration = kolvringar
Blårök motorbroms = ventiltätningar
Kraftigt övertryck i vevhuset skvallrar om dåliga ringar..
Blårök motorbroms = ventiltätningar
Kraftigt övertryck i vevhuset skvallrar om dåliga ringar..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users