Sida 1 av 1

Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

Postat: 2020-07-08 22:12:44
av Peter O
Skulle precis "rangera om" i vagnsparken och då gick kopplingspedalen på min Turbo S -88 rätt ner i golvet utan ngt speciellt motstånd och stannade där. Har sökt runt lite på forumet, men inte direkt hittat ngn tråd som handlar om detta problem. Min gissning går ju till huvud- eller slavcylinder som börjat läcka, men det kanske kan finnas andra anledningar till detta oxå?

Om det nu skulle vara en av nyss nämnda cylindrar, är det bökigt att renovera dem?

Hälsningar,
Peter

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

Postat: 2020-07-12 09:41:14
av nlhe
Min gjorde likadant. Jag bytte slavcylindern, det verkade logiskt att börja med. Den trillade i två bitar när jag monterade ur den... För mig verkar det vara problem med luftning sen. Hopplöst att pumpa med pedalen. En kompis tipsade om att trycka upp bromsvätskan med en spolarvätskepump in i luftningsnippeln. Gick hyggligt bra, men får inte pedalen att gå hela vägen tillbaka, bara nästan. På Clarks garage skriver de att man ska lyfta upp bakändan på bilen så mycket som möjligt, så får prova det... http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

Postat: 2020-07-13 08:34:49
av Peter O
Ok, tack för svar. Att det är bökigt att lufta har jag hittat många exempel på när jag googlat, så det är väl bara att stålsätta sig när det är dags......

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

Postat: 2020-07-22 22:18:06
av 944_Driver
Vissa rekommenderar att man pumpar upp bromsvätska med en ny och fräsch oljekanna bakvägen, dvs pumpar in i luftnippeln med en liten slang.
Jag trycksatte behållaren med 'Bromsman' och lufta ur som vanligt under bilen när jag gjorde det. Rätt lutning är nog en bra idé.

// Magnus