Temperatur kylvätska

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
SeaGull
S2-Poster
Inlägg: 260
Blev medlem: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Ort: Gästrikland
Kontakt:

Temperatur kylvätska

#1 Inlägg av SeaGull » 2020-07-07 18:01:49

Temperaturinstrumentet på min 968 visar lågt, under andra strecket nerifrån när jag provkörde efter byte av vattenpump, känns inte bra.
Jag bytte termostat för några år sedan pga. att den visade lågt, därför bytte jag inte termostaten vid bytet av vattenpump.
Vad visar era mätare?
Tror det är givaren vänster fram på kylaren som är kopplad till mätaren, och den blå på toppen som är kopplad till styrboxen.
Kanske bör byta givaren, 95160648100?

Användarvisningsbild
B_2
S-Poster
Inlägg: 136
Blev medlem: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#2 Inlägg av B_2 » 2020-07-12 00:48:49

87:a 85b
Min kommer bara upp till första strecket i regel.
Undrat en del över det, men det är inom "normalen" som jag ser det.
Men vem vet, och jag ser gärna mer uppfattningar om det i den här tråden.

Användarvisningsbild
B_2
S-Poster
Inlägg: 136
Blev medlem: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#3 Inlägg av B_2 » 2020-07-12 00:56:35

Och om fläkten går efter köer eller mer tempokörning så är det ju också en slags tempindikator.

Användarvisningsbild
B_2
S-Poster
Inlägg: 136
Blev medlem: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#4 Inlägg av B_2 » 2020-07-12 01:01:23


SeaGull
S2-Poster
Inlägg: 260
Blev medlem: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Ort: Gästrikland
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#5 Inlägg av SeaGull » 2020-07-12 08:15:37

OK, verkar vara normalt att den visar lågt. Det är kylarens temperatur som visas, inte toppens. Den borde väl inte passera besiktningen om toppen går kall.

Användarvisningsbild
henca
Carrera-Poster
Inlägg: 343
Blev medlem: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#6 Inlägg av henca » 2020-07-12 10:25:45

SeaGull skrev:
2020-07-12 08:15:37
Det är kylarens temperatur som visas, inte toppens.
Märkligt att de satt temp-givaren där, då får man ju ingen indikation på att något skulle vara galet om termostaten går sönder. Dock är det normalt att vid kylaren ha den temperatursensor som styr om kylarfläkten skall gå igång.

m v h Henrik

Användarvisningsbild
B_2
S-Poster
Inlägg: 136
Blev medlem: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#7 Inlägg av B_2 » 2020-07-13 00:37:39

Alltså man kan inte förlita sig på kylfläkten, men det hintar ju lite, den har en egen temp switch på kylaren någonstans. Och den är ju beroende av att termostaten funkar som den ska.
Den som visas på displayen sitter på blocket under insuget som jag förstår.

SeaGull
S2-Poster
Inlägg: 260
Blev medlem: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Ort: Gästrikland
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#8 Inlägg av SeaGull » 2020-07-14 11:45:28

Kollade i kretsschemat, den blå under insuget går till motorstyrboxen/Motronic.
Den på kylaren är en kombinerad switch för kylfläkten, och givare för instrumentet.
Det går en grov slang direkt från toppen till kylaren strax ovanför givaren, så den mäter väl också toppens temperatur.

944_Driver
Addict
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Temperatur kylvätska

#9 Inlägg av 944_Driver » 2020-07-22 22:11:08

Låter skumt att instrumentet läser temperaturen i kylaren eller en slang dit, typ unikt konstigt. Du har ju inte någon cirkulation ut i kylaren innan termostaten öppnat.
Mitt minne från 944 NA är att motronic har givaren fram i toppen och instrumentet har en givare lite mer dold under insuget.

Sedan finns det olika idéer om hur varmt en motor ska gå och därför olika termostater. Min 944 hade från början en eftermarknadsvariant som öppna tidigt men när jag bytt vattenpump och kylaren monterade jag en standard termostat och då stod nålen mitt i skalan precis som det brukar på vanliga bilar.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare