Temperaturinstrumentet på min 968 visar lågt, under andra strecket nerifrån när jag provkörde efter byte av vattenpump, känns inte bra.
Jag bytte termostat för några år sedan pga. att den visade lågt, därför bytte jag inte termostaten vid bytet av vattenpump.
Vad visar era mätare?
Tror det är givaren vänster fram på kylaren som är kopplad till mätaren, och den blå på toppen som är kopplad till styrboxen.
Kanske bör byta givaren, 95160648100?
Temperatur kylvätska
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
87:a 85b
Min kommer bara upp till första strecket i regel.
Undrat en del över det, men det är inom "normalen" som jag ser det.
Men vem vet, och jag ser gärna mer uppfattningar om det i den här tråden.
Min kommer bara upp till första strecket i regel.
Undrat en del över det, men det är inom "normalen" som jag ser det.
Men vem vet, och jag ser gärna mer uppfattningar om det i den här tråden.
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
Och om fläkten går efter köer eller mer tempokörning så är det ju också en slags tempindikator.
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
OK, verkar vara normalt att den visar lågt. Det är kylarens temperatur som visas, inte toppens. Den borde väl inte passera besiktningen om toppen går kall.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 496
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
Märkligt att de satt temp-givaren där, då får man ju ingen indikation på att något skulle vara galet om termostaten går sönder. Dock är det normalt att vid kylaren ha den temperatursensor som styr om kylarfläkten skall gå igång.
m v h Henrik
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
Alltså man kan inte förlita sig på kylfläkten, men det hintar ju lite, den har en egen temp switch på kylaren någonstans. Och den är ju beroende av att termostaten funkar som den ska.
Den som visas på displayen sitter på blocket under insuget som jag förstår.
Den som visas på displayen sitter på blocket under insuget som jag förstår.
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
Kollade i kretsschemat, den blå under insuget går till motorstyrboxen/Motronic.
Den på kylaren är en kombinerad switch för kylfläkten, och givare för instrumentet.
Det går en grov slang direkt från toppen till kylaren strax ovanför givaren, så den mäter väl också toppens temperatur.
Den på kylaren är en kombinerad switch för kylfläkten, och givare för instrumentet.
Det går en grov slang direkt från toppen till kylaren strax ovanför givaren, så den mäter väl också toppens temperatur.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Temperatur kylvätska
Låter skumt att instrumentet läser temperaturen i kylaren eller en slang dit, typ unikt konstigt. Du har ju inte någon cirkulation ut i kylaren innan termostaten öppnat.
Mitt minne från 944 NA är att motronic har givaren fram i toppen och instrumentet har en givare lite mer dold under insuget.
Sedan finns det olika idéer om hur varmt en motor ska gå och därför olika termostater. Min 944 hade från början en eftermarknadsvariant som öppna tidigt men när jag bytt vattenpump och kylaren monterade jag en standard termostat och då stod nålen mitt i skalan precis som det brukar på vanliga bilar.
// Magnus
Mitt minne från 944 NA är att motronic har givaren fram i toppen och instrumentet har en givare lite mer dold under insuget.
Sedan finns det olika idéer om hur varmt en motor ska gå och därför olika termostater. Min 944 hade från början en eftermarknadsvariant som öppna tidigt men när jag bytt vattenpump och kylaren monterade jag en standard termostat och då stod nålen mitt i skalan precis som det brukar på vanliga bilar.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users