Page 1 of 1

Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 12:53:56
by Jarlingar
Har planer på kompressormatning till min 944 n/a.
Men då det är den tidiga modellen så är frontplåten svetsad och inte skruvad.

Så nu går tankarna till vanlig frontmonterad IC istället.
Kommer jag få problem om man sätter först IC och sen kondensor (AC) framför kylaren?

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 13:13:05
by safe
Det brukar väl vara det vanliga sättet man gör det på. Kanske sätter kondensorn framför IC. Sen beror det nog på hur bra kylare man har om man får problem där med den extra värmen.

Frontplåten är väl dock bara punktsvetsad? Borra ut dom och sätt dit en 931 front med extra luft.

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 15:07:02
by Janne J
Tänk ett varv till innan du börjar skruva, n/a motorn är inget bra utgångsmaterial, redan i original så har den lätt att blåsa toppackningar mellan cyl 3 och 4, förmodligen beroende på att cylindrarna inte har något stöd i ovankant utan kan röra sig under belastning. Jag har råkat ut för det och även kompisen med sin 951:a. S2/968 är förstärkta på detta område och klarar mer belastning.
I min värld är det slöseri med pengar och tid att trimma en 2,5 n/a, trivs du inte med karaktären byt motor istället.
Topp5.jpg

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 17:39:41
by Jarlingar
Det är inget våldstrim det är tal om utan 0.5bar ladd max.
Blåser den packningen så kan jag lika gärna modda blocket om toppen ska av.
Men det var nyttig info då jag inte kände till detta tidigare.


Anledningen till att sätta IC först är att den antagligen inte kommer matcha exakt mot kondensor och kylare, och samtliga måste sitta kloss an för att luftflödet inte ska störas.
Kylaren är original.

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 18:18:46
by safe
Ja, kloss an bör de sitta.

Har sett folk som gjuter ett stöd för cylindrarna av någon bra kemiskmetall och att det faktiskt fungerar.

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 18:32:37
by Jarlingar
JB weld är i en helt egen division av kemisk metall, men om det visar sig vara nödvändigt så blir det borra styrning och pressa i stift.

Läst nyss något om US kylare i alu för bilar med AC?

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-06 18:44:25
by safe
Kolla ebay efter 944 kylare. Jag köpte en där och plockade i min 924a.
Kinaprylar i alu, men verkar helt ok. Typ under 2000kr med två "spal" fläktar.

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-07 09:15:22
by safe
safe wrote: 2020-07-06 18:44:25 Kolla ebay efter 944 kylare. Jag köpte en där och plockade i min 924a.
Kinaprylar i alu, men verkar helt ok. Typ under 2000kr med två "spal" fläktar.
Det är alltså en 944a kylare jag stoppar in i min 924a. Det som skiljer är bara lite större anslutningar på 944an.
Det fanns också liknade kylare som denna, fast med tjockare cellpaket.
924_ny_kylare.JPG

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-07 12:48:09
by Jarlingar
Såg att det fanns lite å välja på ebay faktiskt.
Blir väl å testa original först å se..
Undrar vilka mått det är på original? Måste mäta å kolla.

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-10 21:34:07
by Jarlingar
Finns hopp om att det ska funka med original, hittade en stressfläktad 944 i usa med IC framför kylaren :)

Re: Intercooler, kondensor, kylare = problem?

Posted: 2020-07-20 21:01:25
by Lövet
Min erfarenhet av "Kina kylare" är att det är skit.....
Köp ett org kyl ist. Gällande IC så funkar det säkert bra med den framför kylet!