Bromsbekymmer 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
944_Driver
Addict
Inlägg: 2253
Blev medlem: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#16 Inlägg av 944_Driver » 2020-08-02 22:02:26

Var det en lite låspinne som gömde sig under gummit som håller behållaren som först måste bort? Jag har råkat ut för det på bmw och det var lite lurigt att inse.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Inlägg: 203
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#17 Inlägg av felix83 » 2020-08-02 22:24:12

Nej, det sitter en låsskruv på ovansidan och en låsring längst ut. Problemet var att packningarna inuti höll emot så hårt. Jag provade att täppa igen alla anslutningar utom en och blåsa med tryckluft i den öppna, men det hjälpte inte. Till slut fick jag ta en svetstång runt tryckstången och bända mot den med två skruvmejslar för att kolven skulle släppa. Tryckstången blev lite repig men förhoppningsvis går den att använda ändå. Jag lade upp en bild i min biltråd.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

QV_
Addict
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#18 Inlägg av QV_ » 2020-08-06 19:58:23

Det jag gör är följande.

Tar en bromsnippel som passar i huvudcylindern.
Denna gängas sedan M6 istället för ett bromsrör.
Dit med en M6 fettnippel :-) och pumpa ut kolvarna med fett.

Många kör med tryckluft men då brukar ju kolvarna komma med en "djävla fart". Med fett kommer något att ge sig, förhoppningsvis är det kolven som rör sig utåt.

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Inlägg: 203
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#19 Inlägg av felix83 » 2020-08-06 21:35:06

QV_ skrev:
2020-08-06 19:58:23
Det jag gör är följande.

Tar en bromsnippel som passar i huvudcylindern.
Denna gängas sedan M6 istället för ett bromsrör.
Dit med en M6 fettnippel :-) och pumpa ut kolvarna med fett.

Många kör med tryckluft men då brukar ju kolvarna komma med en "djävla fart". Med fett kommer något att ge sig, förhoppningsvis är det kolven som rör sig utåt.
Jag gillar den lösningen! Dessvärre hade jag varken bromsnippel, gängtapp, fettspruta eller tålamod hemma... :mrgreen:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Inlägg: 203
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#20 Inlägg av felix83 » 2020-08-13 17:21:29

Nästa hinder: torxskruven som håller fjädern i den bakre delen av kolven sitter som berget. Hur lossar man denna på bästa sätt?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Inlägg: 203
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Bromsbekymmer 924

#21 Inlägg av felix83 » 2020-08-13 20:29:00

Svarar mig själv: jag löste det genom att borra ett hål i en bit tvåtumfyra och dela den på mitten. Sedan använde jag den för att hålla fast kolven i skruvstädet medan jag lossade skruven. Denna lösning hade förmodligen funkat även för att få ur kolven ur cylindern, men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
skruv huvudcylinder.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]